Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?


Edito | Een ondernemersvriendelijk regeerakkoord
In ons vorige edito deden we nog een oproep aan de federale onderhandelaars om werk te maken van die regeringsvorming. Ondernemers hebben immers nood aan een beleid, niet aan eindeloos getouwtrek.
Ondertussen is het federale regeerakkoord (eindelijk) een feit! En we zijn voorzichtig positief. In vergelijking met vorige federale regeerakkoorden kan dit akkoord het predicaat ‘ondernemersvriendelijk’ dragen. De overeenkomst vertrekt vanuit de huidige economische situatie: een vertraagde economie, afkoelende arbeidsmarkt en stijging van het aantal faillissementen. Tegenover die achtergrond beschrijft het regeerakkoord heel wat structurele hervormingen, die tot 2/3 van de totale inspanningen moeten uitmaken.
Specifiek voor de transportsector bevat het regeerakkoord twee positieve elementen: behoud van de professionele diesel en een vereenvoudiging van administratieve verplichtingen die voortvloeien uit de postwet.
Daarnaast zijn er heel wat sociaalrechtelijke maatregelen opgenomen zoals meer mogelijkheid tot flexibilisering, administratieve vereenvoudiging, meer efficiëntie… Allemaal maatregelen die de kmo-werkgever ten goede zouden moeten komen.
Uiteraard is het regeerakkoord niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Enkele van de maatregelen doen de wenkbrauwen fronsen en zullen sowieso kostenverhogend werken. Denk daarbij maar aan de extra verplichtingen voor werkgevers bij langdurig zieken en de verplichting om op termijn een aanvullend pensioen van 3% te voorzien.
Ook de afschaffing van de vrijstelling op de meerwaarde van bedrijfsvoertuigen is een maatregel die vervoerders pijn kan doen.
Uiteraard is the proof of the pudding in the eating. We zullen moeten zien hoe deze regeerploeg het regeerakkoord zal omzetten in wetgeving en welke prioriteiten ze zullen leggen. Een 200 pagina’s tellend akkoord zet je immers niet in 1-2-3 allemaal om in wetgeving.
We houden de vinger aan de pols, zullen met de bevoegde ministers en kabinetten overleggen en proberen bijsturen waar nodig.
Evy Van Der Paelt
Adjunct-Directeur

Aan het werk! Het regeerakkoord toegelicht
Op 31 januari 2025 werd een federaal regeerakkoord afgesloten. Het akkoord werd onderhandeld, rekening houdend met de huidige economische realiteit. 2/3 van de te leveren budgettaire inspanningen zijn structurele inspanningen, de overige 1/3 zijn allerhande maatregelen om het budget op orde te krijgen.
Het regeerakkoord is nog geen concrete wetgeving. Het te volgen beleid wordt geschetst, soms nog in grote lijnen, andere elementen zijn al gedetailleerder uitgewerkt. Er zijn nog heel wat wetgevende initiatieven nodig om alle opgesomde maatregelen effectief in werking te laten treden. De komende maanden zullen we hoogstwaarschijnlijk op regelmatige basis terugkomen op één of meerdere elementen uit het regeerakkoord.
Arbeidsmarkt
We sommen alvast enkele belangrijke elementen voor je op.
Een belangrijk luik heeft betrekking op arbeidsmarktmaatregelen. Hierin zijn onder andere volgende maatregelen voorzien:
- Een beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd;
- Een modernisering van het arbeidsrecht, waaronder versoepelingen in het kader van deeltijdse arbeid, met de nodige aandacht voor een goede work-life balans
voor de medewerker; - Optrekken van de grens voor studentenarbeid tot 650 uur;
- De invoering van een uniforme en flexibele overurenregeling met 180 fiscaalvriendelijke overuren;
- Daarnaast de creatie van een systeem van 360 vrijwillige overuren, waarvan er 240 zonder overloon kunnen gepresteerd worden;
- De invoering van flexijobs in alle sectoren.
Over de automatische indexering en de loonnormwet is het regeerakkoord kort: beide systemen blijven behouden. De sociale partners moeten een advies uitbrengen over de hervorming hiervan.
De rol van de sociale partners komt op verschillende plaatsen in het regeerakkoord terug: voor heel wat aspecten wordt de sociale partners om advies of input gevraagd.
Langdurig zieken
Het regeerakkoord wijdt ook een volledig hoofdstuk aan de re-integratie van langdurig zieken. Daarbij worden zowel de werkgever, de werknemer, de artsen, de ziekenfondsen en regionale bemiddelingsdiensten betrokken. Doel: alle partijen stimuleren om samen te werken zodat zieken sneller geïntegreerd kunnen worden op de arbeidsmarkt. Sanctionering is voorzien voor die partijen die geen medewerking verlenen.
Ook op fiscaal vlak voorziet het akkoord heel wat maatregelen, die er onder meer op gericht zijn om het verschil tussen werken en niet werken te verhogen. De regering neemt zich ook voor om gedurende de gehele legislatuur kleinere taksen af te schaffen en administratieve formaliteiten te schrappen of bij te sturen. Daarnaast wil ze verschillende kleinere uitzonderingen en vrijstellingen afschaffen. Zo dreigt de fiscale vrijstelling voor meerwaarden op bedrijfsvoertuigen te worden afgeschaft.
TLV is wel tevreden dat de noodzakelijke professionele diesel niet wordt afschaft maar dat een competitief voordeel zal worden behouden dat voldoende groot is ten aanzien van Frankrijk en de andere buurlanden. Het is onacceptabel om de bestaande (fossiele) energiebronnen zoals diesel nu fors duurder te maken zolang de zero-emissie alternatieven nog niet economisch concurrentieel zijn. Het is ook positief dat er een tijdelijke verhoogde aftrek zal worden ingevoerd voor elektrische bestelwagens en vrachtwagens.
Ook op pensioenvlak heeft deze regering de ambitie om voor het wettelijk pensioen het verschil tussen beroepsactieven en niet-actieven te vergroten, door de invoering van een bonus/malus systeem. Ook het aantal gelijkgestelde periodes zullen worden verminderd.
Op gebied van de extralegale pensioenen wordt ingeschreven dat de minimumbijdragen tegen 2023 3% zou moeten bedragen. Deze maatregel stelt de sectoren wel voor uitdagingen. Momenteel bedraagt het aanvullend pensioen (all-in) zowel in PC 140.03 als in PC 226 0,92% Deze maatregel zal dus kostprijsverhogend zijn voor de ondernemingen.
Het volledige regeerakkoord bedraagt bijna 200 pagina’s. Het is dan ook onmogelijk om alle maatregelen die van belang zijn voor ondernemers op te sommen.
Wil je graag nog meer weten over het regeerakkoord? Log in op het Helpcenter en bekijk het webinar.

Cybersecurity in je bedrijf
Wacht niet tot het te laat is
In 2023 werden zeker twintig expediteurs opgelicht in een miljoenenfraude die de Belgische logistiek wekenlang ontregelde. Zijn je bedrijf en medewerkers beschermd tegen de talloze cyberaanvallen in de transportsector? TLV-leden kunnen gratis deelnemen aan cybersecuritytraining voor werknemers en een baselinescan voor de onderneming.
Cyberdreigingen vormen een actueel en groeiend risico voor de transportsector. Nog te vaak denken ondernemingen dat zij door de mazen van het net zullen glippen.
Ze overschatten hun cyberveiligheidsbeleid of geloven dat hun vaste IT-partner zorgt voor een adequaat cybersecuritybeleid. Met de NIS2-regulering en de European Cybersecurity Act zullen meer en meer Vlaamse ondernemingen (en hun leveranciers) verplicht worden om aan strikte algemeen aanvaarde beveiligingsprincipes te voldoen.
Transport en Logistiek Vlaanderen is daarom in samenwerking met Unizo een partnerschap aangegaan met Lupasafe, winnaar van de Mastercard Strive Award voor bescherming van kleine bedrijven. Samen willen we jouw bedrijf proactief beveiligen tegen cyberaanvallen.
Wat is uw risico?
Maar liefst 40% van de bedrijven heeft het afgelopen jaar een cyberincident gehad. 90% van de inbreuken begint met menselijke fouten. Wat betekenen deze risico-inbreuken voor jouw bedrijf? Cybercriminelen zetten een combinatie van strategieën in.
- Ransomware-aanvallen: Kan jouw bedrijf blijven draaien als criminelen jouw planning- en route-optimalisatiesoftware blokkeren?
- GPS-spoofing: Wat als hackers jouw vrachtwagens omleiden? Hoe beschermt je jezelf zich tegen vertragingen en diefstal?
- Datalekken: Weet je zeker dat gevoelige klant- en vrachtinformatie veilig is?
- Phishing: Zouden jouw chauffeurs en medewerkers een valse e-mail van een nep-partner herkennen? Of een verzoek om betaling van een nepleverancier?
- Kwetsbaarheden in slimme apparaten: Zijn de mobiele telefoons van jouw chauffeurs, de boordcomputers en telematicasystemen in jouw voertuigen goed beveiligd tegen hackers?
Neem vandaag nog actie!
Dankzij TLV en Unizo krijg je als lid van onze organisatie drie maanden gratis toegang tot de online cybersecuritytraining van Lupasafe.
In korte, gerichte modules leer je hoe je jouw bedrijf beschermt tegen de grootste cyberdreigingen:
- Herken phishingaanvallen;
- Ga veilig om met mobiele apparaten;
- Bescherm jouw bedrijf tegen ransomware.
Jouw deelname loopt automatisch af na drie maanden en je maakt geen kosten. Je ontvangt maandelijks rapporten over jouw voortgang, zwakke plekken en potentiële risico’s.
Binnen dit aanbod helpt Lupasafe je ook eenvoudig te voldoen aan bestaande wet- en regelgeving. Met de NIS2-richtlijn en GDPR-wetgeving is het beheren van digitale risico’s geen keuze meer, maar een must. Lupasafe brengt kwetsbaarheden in kaart op het gebied van technologie (cloud, netwerk- en e-mailbeveiliging, routers, websites), medewerkers (training, phishing-tests, gelekte gegevens) en bedrijfsprocessen. De rapporten tonen aan waar je al goed scoort en waar verbetering nodig is.
Exclusieve doorlopende korting
Voor leden van TLV is er ook een exclusieve korting wanneer je Lupasafe blijft gebruiken na de gratis periode van drie maanden. Wanneer je je aanmeldt binnen een maand na het einde van de gratis periode ontvang je 25% korting op een jaarabonnement. Tot slot kunnen de ethische hackers en experts van Lupasafe je begeleiden tijdens de proefperiode en daarna. Ze helpen bij de implementatie, geven persoonlijk advies en bieden ondersteuning bij al jouw vragen.
Ben je klaar voor de toekomst?
Wacht niet tot het te laat is. Neem vandaag nog contact op met TLV en meld je aan voor de gratis proefperiode. Liever eerst meer weten? TLV organiseert binnenkort samen met Lupasafe een webinar waarin we meer uitleggen over dit project. Leden ontvangen hiervoor een uitnodiging via e-mail.

Edito | Speeltijd is al lang voorbij!
We zijn ondertussen een maand ver in het nieuwe jaar. In onze decembereditie blikten we terug op 2024. Nu is het tijd om vooruit te kijken naar 2025. Bij het schrijven van deze bijdrage hebben we nog steeds geen federale regering. Al negen maanden lang geen gesprekspartner en dat in tijden waarin ondernemingen nood hebben aan een daadkrachtig beleid. De uitdagingen waar onze transportondernemingen voor staan, zijn groot: de zware belastingdruk in België, de hoge loonkost waardoor concurreren met onze buurlanden alsmaar moeilijker wordt, tekort aan geschikt personeel, almaar meer verplichtingen vanuit Europa, e-facturatie … de opsomming lijkt wel eindeloos. Tel daarbij nog de huidige en toekomstige geopolitieke onzekerheden…
Onze ondernemingen hebben geen boodschap aan eindeloos gekibbel tussen politieke partijen. Ze hebben nood aan een regering die daadkrachtig is en een beleid uittekent dat ondernemingen en kmo’s ondersteunt bij datgene waarvoor ze werden opgericht: ondernemen.
In 2024 werd een triest record gevestigd in de faillissementscijfers bij transportondernemingen. Enkel een regering die opkomt voor ondernemingen in eigen land kan het tij keren. Dus bij deze een oproep aan de politiek: laat het vooruit gaan!
Maar laat er ook positief nieuws zijn: de dag van de vrachtwagenchauffeur was een groot succes! Hoewel elke dag een dag van de vrachtwagenchauffeur zou moeten zijn, doet het deugd voor de chauffeurs dat hun harde werk publiekelijk erkend wordt!
Tijdens onze nieuwjaarsreceptie hoorden we bovendien positieve geluiden bij enkele vervoerders. Qua transportvolumes ziet het er voorlopig goed uit. Nu de prijs nog…

Eerste zero-emissiezones zijn een feit
Eerste zero-emissiezones zijn een feit
Op 1 januari 2025 hebben veertien steden en gemeenten in Nederland een zero-emissiezone ingevoerd. In de loop van de komende jaren komen er hier nog zestien andere locaties bij. Naast de al eerder aangekondigde overgangsmaatregelen, kan er in sommige gevallen ook een ontheffing worden aangevraagd.
Zero-emissiezones zijn stadsdelen waar dus alleen voertuigen zijn toegelaten die geen schadelijke stoffen uitstoten. De steden en gemeenten in kwestie zijn Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Op de website www.opwegnaarzes.nl vind je gemeente per gemeente gedetailleerde informatie over de exacte omvang van deze zero-emissiezones. Op diezelfde website vind je ook informatie over de invoeringsdatum van andere zones.
Overgangsmaatregelen
Zoals eerder al aangekondigd werden er vorig jaar al overgangsmaatregelen besloten. Hierbij wordt gekeken naar de eerste inschrijvingsdatum van het voertuig.
- Euro 6 bakwagens met een datum eerste inschrijving tussen 1 januari 2017 en 31 december 2019, hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezones;
- Euro 6 bakwagens met een datum eerste inschrijving tussen 1 januari 2020 en 31 december 2024 hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezones;
- Euro 6-trekkers met een datum eerste inschrijving tussen 1 januari 2017 en 31 december 2024, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezones.
Voertuigen die sinds 1 januari van dit jaar voor het eerst werden ingeschreven, moeten een uitstootvrije aandrijving hebben om toegang te hebben tot de zero-emissiezones in Nederland.
Voor de voertuigen die onder de overgangsmaatregelen vallen, moet er geen ontheffing worden aangevraagd.
Ontheffingen
De Nederlandse overheid voorziet ook enkele gevallen waarbij een ontheffing kan worden aangevraagd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een ontheffing aan te vragen wegens lange levertijden van een emissievrij voertuig, een ontheffing voor vrachtwagens die niet emissievrij verkrijgbaar zijn en een ontheffing in verband met bedrijfseconomische omstandigheden. Ondernemers die tijdelijke financieringsproblemen ondervinden, kunnen een ontheffing aanvragen als ze kunnen aantonen dat de aankoop van een emissievrije vrachtwagen tijdelijk niet haalbaar is.
Twaalf keer per kalenderjaar is het mogelijk om een dagontheffing aan te vragen. Een dagontheffing kan ook met terugwerkende kracht worden aangevraagd op voorwaarde dat de aanvraag gebeurt de dag volgend op de passage door een zero-emissiezone. Een dergelijke ontheffing is enkel geldig in de gemeente waarvoor ze werd aangevraagd. Een ontheffing kost 30 euro.
De online aanvraagtool voor ontheffingen is alleen maar beschikbaar voor voertuigen met een Nederlandse nummerplaat. Voor buitenlandse voertuigen kan de gebruiker een aanvraag per post of per e-mail indienen op het mailadres info@emissieloket.nl.
Handhaving
Zoals in eerde publicaties al aangegeven, zullen de gemeenten die op 1 januari van dit jaar een ZES-zone hebben ingevoerd, de eerste vier maanden alleen maar een waarschuwing geven. Vanaf 1 mei 2025 zullen overtredingen gesanctioneerd worden.

Hervorming investeringsaftrek
Grotere aftrek voor zero emissie
Voor bepaalde investeringen kan je een investeringsaftrek toepassen. In dat geval mag je een bepaald percentage van de investering aftrekken van de belastbare winst. Deze investeringsaftrek werd recent grondig hervormd.
Niet alle investeringen komen in aanmerking voor de aftrekregeling. Het moet gaan om materiële of immateriële nieuwe investeringen die je in België uitsluitend voor professionele doeleinden gebruikt. De investeringen moeten bovendien geactiveerd zijn op de balans en op minstens drie jaar afschrijfbaar zijn.
Voor investeringen uitgevoerd in 2024 (aanslagjaar 2025) bestaat de investeringsaftrek uit een zogenaamde basisaftrek van 8%, die soms kan worden verhoogd tot 12,5% (gespreide aftrek). Deze basisaftrek is enkel van toepassing op investeringen van ondernemers die voldoen aan de fiscale definitie van een kleine onderneming. Dit houdt in dat er voor het laatst afgesloten boekjaar niet meer dan één van volgende criteria wordt overschreden:
• jaargemiddeld personeelsbestand: 50 werknemers;
• jaaromzet exclusief btw: 11.250.000 euro;
• balanstotaal: 6.000.000 euro.
Daarnaast bestaan er nog een aantal specifieke aftrekken voor deze ondernemers: de verhoogde aftrek van 15,5% voor digitale investeringen en de verhoogde aftrek van 22,5% voor beveiligingsinvesteringen. Verder zijn er heel wat verhoogde aftrekken die ook grote ondernemingen kunnen toepassen, zoals de verhoogde aftrek van 31,5% voor de vergroening van het wegtransport.
Hervorming 2025
Op 1 januari werd de investeringsaftrek grondig hervormd. Voortaan zijn de percentages vast zonder koppeling aan de indexatie zoals tot vorig jaar wel het geval was.
De basisaftrek bedraagt vanaf dit jaar 10% voor wie voldoet aan de definitie van kleine onderneming. Gaat het om digitale investeringen, dan verdubbelt dit tot 20%. Hieronder vallen onder ander investeringen in software en apparatuur ter ondersteuning van digitale betalings- en facturatiesystemen, digitale boekhoudsystemen en digitale systemen voor de beveiliging van informatie- en communicatietechnologie.
De gespreide basisaftrek wordt afgeschaft. Ook de verhoogde aftrek voor beveiligingsinvesteringen wordt afgeschaft. Voor investeringen in emissievrije vrachtwagens en elektrische laadinfrastructuur voor vrachtwagens geldt voortaan een aftrek van 40% voor kleine ondernemingen en 30% voor grote ondernemingen. Het maximale bedrag dat voor de aftrek in aanmerking komt, is beperkt tot 500.000 euro per investering.
Je zal voor deze aftrek bij je belastingaangifte een attest moeten toevoegen dat de bevoegde overheid aflevert. Daaruit moet blijken dat de investering in overeenstemming is met één van de door de overheid gepubliceerde lijsten van investeringen. Het attest moet ook duidelijk maken dat de investering geen onredelijke schade voor het leefmilieu met zich meebrengt.

Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!