Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?
Tariefwijziging Eurovignet vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 wordt het eurovignet niet langer berekend op basis van de Euro-emissieklasse maar op basis van de CO2-klasse. Net zoals voor de Duitse Maut, worden voertuigen voortaan ingedeeld in vijf CO2-klassen. Deze variëren van emissieklasse 1 (dieseltrucks) tot en met emissieklasse 5 (zero emissie).
De meeste voertuigen uit het huidige wagenpark zitten in CO2-emissieklasse 1. Binnen deze klasse 1 blijft ook een nadere indeling op grond van de reeds toegepaste Euro-emissieklasse behouden.
Concreet zullen de tarieven voor CO2-emissieklasse 1 worden verhoogd met 1,9%. Voor een Euro 6 motorrijtuig in deze emissieklasse zal het huidige jaartarief van 1.250 euro dus verhoogd worden naar 1.274 euro. Je vindt het overzicht van alle nieuwe tarieven voor jaar-, maand- en dagvignetten in het helpcenter op onze website.
Met deze verhoging vangt men de door Europa verplichte kortingen voor de andere emissieklassen op. De klassen 2 tot en met 4 krijgen zo een gemiddelde korting in overeenstemming met wat in de gewijzigde Eurovignetrichtlijn voorzien is. Emissievrije voertuigen (CO2-klasse 5) kunnen genieten van een maximale korting van 75% ten opzichte van het tarief dat geldt voor CO2-klasse 1 (Euro-emissieklasse 6).
Eurovignetten die voor 1 januari 2025 worden gekocht, blijven nog geldig voor de duur waarvoor ze zijn aangeschaft, zonder correcties. Vervoerders kunnen dus mogelijks nog profiteren door eind dit jaar strategisch nog hun vignetten aan te kopen voor voertuigen in klasse 1. Omgekeerd kan je voor een emissievrij voertuig waarvoor het Eurovignet in het najaar van 2024 afloopt, voordeel halen door maandvignetten te kopen voor de resterende maanden en dan begin 2025 een jaarvignet met korting…
Vanaf 1 januari 2025 is het Eurovignet alleen nog geldig voor Zweden, Nederland en Luxemburg. Op 1 januari 2025 stapt Denemarken namelijk over van het Eurovignet op een kilometerheffing voor zware vrachtauto's. Als gevolg van deze verandering zal een Eurovignet niet langer nodig zijn in Denemarken na 31 december 2024.
Tijdelijk werkloos vanaf 2025?
Verplicht gebruik elektronische controlekaart
Het document C3.2A is de controlekaart die iedere werknemer die tijdelijk werkloos is moet ontvangen voor iedere maand waarin de werknemer tijdelijk werkloos is.
Op deze controlekaart moet de medewerker, voor iedere maand waarin hij tijdelijk werkloos is, ziekte, vakantie, werkloosheid en gewerkte dagen aanduiden. Dit formulier is de basis voor de uitbetaling van de werkloosheidsuitkeringen voor de dagen tijdelijke werkloosheid.
Sinds september 2023 is voorzien in de mogelijkheid om dit papieren formulier, met uniek nummer bovenaan, te vervangen door een elektronische versie. Je kan dit doen voor alle werknemers in je onderneming, via het arbeidsreglement of via een ondernemings-cao, of individueel per werknemer.
Vanaf 1 januari 2025 verdwijnt het vrijwillige element. Vanaf dan zullen alle werknemers en werkgevers verplicht zijn om de elektronische controlekaart te gebruiken.
Voordelen?
Het gebruik van de elektronische controlekaart biedt enkele voordelen:
• De papieren formulieren moeten niet meer uitgedeeld worden;
• Het validatieboek moet niet meer worden ingevuld;
• De elektronische controlekaart kan niet verloren raken;
• De controlekaart kan met een druk op de knop naar de uitbetalingsinstelling worden doorgestuurd zodat die de uitkeringen sneller kan betalen;
• Een materiële vergissing bij het invullen, kan worden rechtgezet zonder administratieve formaliteiten.
Overgangsmaatregelen
Werknemers die willen overstappen naar de elektronische controlekaart kunnen dit nu al, mits akkoord van hun werkgever.
Tot en met 30 juni 2025 kunnen werkgevers en werknemers nog een uitzondering vragen op het verplicht gebruik van de elektronische documenten. Dit kan om twee redenen:
Werkgevers zullen voor alle werknemers van hun onderneming kunnen vragen om nog gebruik te maken van de papieren controlekaart wanneer de digitalisering voor
de werknemers meer voorbereidingstijd zou vergen.
Individuele werknemers die de elektronische controlekaart voor het eerst zouden moeten gebruiken en die problemen zouden hebben met de elektronische toepassing zullen een tijdelijke uitzondering kunnen vragen. Ze moeten dat dan wel melden aan hun werkgever, zodat die ook weet dat de verdere procedure met de papieren controlekaart zal verlopen.
Meer informatie over de overgangsmaatregelen zal later nog door de RVA bekend worden gemaakt.
Nieuwe verplichtingen vanaf 31 oktober: ENS
Sinds de uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de EU, zijn er heel wat nieuwe (administratieve) verplichtingen bijgekomen. Op 31 oktober van dit jaar komt er een nieuwe verplichting bij, met name ENS.
ENS of Entry Summary houdt in dat het Verenigd Koninkrijk op voorhand informatie wil ontvangen over de veiligheid en beveiliging van de goederen die het land binnenkomen. Vandaar dat ENS ook vaak wordt omschreven als ‘Safety & Security’-information.
ENS is niet nieuw. Het werd wereldwijd ingevoerd naar aanleiding van de terroristische aanslagen op de WTC-torens in New York (9/11). Zolang het Verenigd Koninkrijk deel uitmaakte van de EU en van de douane-unie was er geen sprake van ENS. Met de Brexit is daar nu verandering in gekomen. ENS zou oorspronkelijk op 1 juli 2022 worden ingevoerd, maar het werd enkele keren uitgesteld omdat de Britse douanediensten niet klaar waren met hun huiswerk. Dit is nu wel het geval. ENS wordt op 31 oktober 2024 ingevoerd.
Transporteur is verantwoordelijk
De verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de ENS-aangifte ligt bij de actieve bestuurder van het transportmiddel. In het geval van een begeleid transport, bijvoorbeeld via de Kanaaltunnel, ligt de verantwoordelijkheid dus bij de vervoerder. Bij onbegeleide transporten, waarbij enkel de trailer wordt overgezet, is het aan de ferrymaatschappij om de Entry Summary uit te voeren.
Ben je als vervoerder niet in de mogelijkheid om deze administratieve verplichting op jou te nemen, kan je de ENS-verplichtingen overlaten aan jouw klant, een andere partij uit de supply chain of aan een douane-agent. Neem hiervoor tijdig contact op met alle betrokken partijen.
Aangezien de Britse douane geen online registratieformulier ter beschikking stelt voor de ENS-aangifte, zal de aangifte in de praktijk via een Britse dienstverlener moeten gebeuren. Wie als transporteur niet over een agent of een vestiging in het Verenigd Koninkrijk beschikt, kan dus best zo snel mogelijk contact opnemen met zijn douanevertegenwoordiger.
In het geval de goederen via de Kanaaltunnel worden verscheept, moet de ENS-aangifte ten laatste twee uur voor aankomst in het VK worden ingediend.
Edito | Over tonnageverboden en ander lokaal genot
In het straatbeeld zullen ze nauwelijks weggeweest zijn. Neen, ik bedoel niet de vlaggen die onze rode duivels op het EK moesten steunen, maar wel de verkiezingsaffiches. Want na de Europese, federale en gewestelijke verkiezingen mogen we met zijn allen opnieuw naar de stembus op 13 oktober. Dan stemmen we voor onze provinciale en gemeentelijke besturen.
Ik hoor je al denken. Werd in transport en logistiek niet 90% van alle beslissingen Europees genomen? Wat is dan nog de relevantie van de lokale politiek? Wel, bij TLV zien wie dat belang de jongste jaren toch weer toenemen.
Zo zal de uitstap uit dieseltrucks het snelst moeten gebeuren in steden die een zero-emissiezone zullen opleggen. Daarover onderhandelde TLV maandenlang om te komen tot een evenwichtige kaderovereenkomst voor heel Vlaanderen. Je leest er meer over in dit magazine.
Maar ook de jammer genoeg klassiek wordende tonnageverboden zijn een middel waar plaatselijke burgemeesters steeds meer naar teruggrijpen. De vrachtwagen is “enkel gevaarlijk en overbodig”. Dat we de hele economie doen draaien en zelf het slachtoffer zijn van een falende ruimtelijke ordening, dat vertelt de Vlaamse lokale politicus er liever niet bij.
TLV brengt nu al haar memorandum voor de lokale verkiezingen uit. We geven tips voor een beter goederenvervoer en zeggen ook hoe het niet moet. Alle gemeentebesturen krijgen dezer dagen een exemplaar. Ken jij een lokaal politicus? Aarzel niet en stuur haar of hem ook een exemplaar van het TLV-pamflet op! Je kan het memorandum vinden op de website van TLV
Lode Verkinderen
Directeur
Autosnelweg tussen Parijs en Normandië wordt free flow tolweg
De verschillende tolwegenuitbaters in Frankrijk lijken de beweging te hebben ingezet om de gigantische tolpleinen te vervangen door tolpoorten. Na de A79 wordt een nieuwe autosnelweg tot ‘flux libre’ omgebouwd.
Deze vrije doorstroming zorgt voor minder oponthoud, een betere verkeersveiligheid en een beter klimaat. Voertuigen moeten tijdens het aanschuiven aan de péages minder stoppen en optrekken en de vrijgekomen ruimte wordt terug aan de natuur gegeven.
Op de autosnelweg tussen Parijs en Caen in Normandië, de A14 en de A13, zullen in de loop van dit jaar alle tolpleinen verdwijnen en vervangen worden door tolpoorten boven de snelweg. Voor voertuigen die met een tolbakje zijn uitgerust (vb. TLV-OBU), verandert er niets. Via de nieuwe tolpoorten worden deze automatisch uitgelezen.
Hoe het werkt?
De tolpoorten zijn uitgerust met sensoren om de voertuigcategorie te bepalen, antennes om de tolkastjes te detecteren en camera’s die foto’s nemen van de nummerplaat van de voertuigen die niet met een tolkastje zijn uitgerust.
De eerste tolpleinen zijn intussen verwijderd, met name de sites in Montesson en Chambourcy op de A14. Tegen het einde van dit jaar moeten alle tolpleinen op de A13 zijn weggewerkt, zodat het gehele traject in free flow komt.
Geen tolkastje? Online betalen binnen de 72 uur
Bestuurders van voertuigen die niet met een tolregistratietoestel zijn uitgerust, moeten ten laatste 72 uur na de passage online betalen op de website van tolweguitbater Sanef: www.sanef.com.
Bij niet-betaling binnen de 72 uur, ontvangt de houder van het voertuig (kan ook een leasingmaatschappij zijn) een uitnodiging tot betalen. Het te betalen tolbedrag wordt dan verhoogd met een boetebedrag van 90 euro.
Bij betaling binnen de 15 dagen na ontvangst van de boete, wordt het boetebedrag teruggebracht naar 10 euro. Bij betaling tussen 15 dagen en twee maanden na ontvangst van de boete, blijft het boetebedrag gehandhaafd op 90 euro.
Wie twee maanden na ontvangst van de brief van Sanef nog niet heeft betaald, zal het boetebedrag zien oplopen tot 375 euro.
Het is handig om bij de eerste betaling van een tolpassage, een account aan te maken op www.sanef.com. Op die manier word je per mail op de hoogte gebracht over recente passages.
Sanef stelt een telefoonnummer ter beschikking, waar gebruikers terecht kunnen voor bijkomende vragen: 0033 (0)9 708 08 709.
Vrachtwagenchauffeur worden doe je zo...
Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) heeft een plan om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in de transportsector aan te pakken. Hoewel er nog een lange weg te gaan is, zijn de eerste resultaten van de aanpak van het SFTL al zichtbaar.
In de top 10 van beroepen waar al jaren een tekort aan is, zien we dat er ongeveer 5.000 vrachtwagenchauffeurs voor de Belgische transportsector worden gezocht. Naast de beroepsfederaties voor transport en logistiek die zich inzetten voor de sector, bestaat er in België een fonds voor bestaanszekerheid dat zich onder andere engageert voor de opleiding van vrachtwagenchauffeurs en het imago van het beroep. Twee belangrijke hefbomen om deze grote uitdaging aan te pakken.
‘Avontuurlijke jobs’: een nieuwe impuls voor een beroep dat hunkert naar vrijheid
In april 2020 lanceerde SFTL avontuurlijkejobs.be, een campagne voor het grote publiek die alle relevante informatie over het beroep van vrachtwagenchauffeur samenbrengt, om zo de vele facetten en voordelen ervan te onthullen. De campagne focust op de carrières van mensen met een passie voor dit beroep. Hun getuigenissen illustreren hoe de dierbare waarden vrijheid en veiligheid hen voor dit beroep hebben doen kiezen. En om potentiële kandidaten tot actie aan te zetten, is het principe eenvoudig en effectief: een vragenlijst om in enkele vragen te weten te komen welk traject het meest geschikt is voor toekomstige chauffeurs, een formulier om contact op te nemen en een kaart met alle potentiële werkgevers in hun omgeving. Het team van consultants van het SFTL biedt elke potentiële kandidaat persoonlijke ondersteuning op basis van zijn of haar beroepssituatie en vaardigheden.
Een grondige opleiding, partnerships en innovaties om talent te vinden en ontwikkelen
Al sinds zijn oprichting investeert het SFTL in opleidingen om bepaalde belangrijke doelgroepen voor de toekomst van de sector aan te trekken. Vandaag zijn er drie opleidingstrajecten beschikbaar om alle geïnteresseerden in het beroep te ondersteunen. Er wordt ook geïnvesteerd in de kwaliteit van de opleidingsmiddelen, vooral in scholen. Een kort overzicht:
Vrachtwagens van de nieuwste generatie en virtuele technologie voor de scholen
Twaalf secundaire scholen voor beroepsonderwijs bieden momenteel een opleiding tot vrachtwagenchauffeur aan voor leerlingen vanaf 14 jaar. Daarvoor stelt het SFTL 60 vrachtwagens ter beschikking die aan de opleiding zijn aangepast. Er doen meer dan 600 leerlingen aan mee. Het SFTL kondigt met trots de opening aan van de opleiding tot vrachtwagenchauffeur in twee nieuwe scholen, respectievelijk in Dendermonde in september 2024 en in Doornik in september 2025.
Werkzoekenden zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid van het werkveld opleiden
Het tweede vormingsdomein is de opleiding van werkzoekenden. Hiervoor werkt het SFTL samen met VDAB in Vlaanderen, Forem in Wallonië en Logisticity in Brussel. Deze samenwerking wordt operationeel gemaakt met een vloot vrachtwagens die het SFTL ter beschikking stelt en waarbij de opleidingsorganisaties voor werkzoekenden trainers met minstens vijf jaar ervaring in de sector inzet. Op die manier krijgen de kandidaten een kwalitatieve opleiding die de realiteit van het beroep zo dicht mogelijk benadert, zowel met hun trainer die alle facetten van het vak beheerst, als aan boord van een vrachtwagen van de nieuwste generatie.
Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek ondersteunt ook bedrijven die aanwerven via de opleidingsprogramma’s IBO van VDAB, FPI van Actiris IBU van ADG en PFI van Forem. Deze programma's ondersteunen bedrijven die zich engageren om hun kandidaten gedurende een bepaalde periode op te leiden.
Partnerschappen, stimuli en individuele ondersteuning voor de omscholing van werknemers uit andere sectoren
In 2023 lanceerde het Sociaal Fonds Transport en Logistiek een nieuw opleidingstraject waarmee werknemers uit andere sectoren in de transportsector aan de slag kunnen gaan. Het opleidingsprogramma 'Future Drivers' van het SFTL betaalt hun opleiding (geschatte kosten van 7.000 euro) zodat ze hun C- en/of CE-rijbewijs kunnen halen en de vaardigheden kunnen opdoen die ze nodig hebben om in het beroep te stappen.
Het SFTL begeleidt kandidaten die eerder al een selectieprocedure hebben doorlopen op basis van hun intrinsieke motivatie en huidige functie, om er zeker van te zijn dat zij goed in de sector zullen kunnen werken. Om zoveel mogelijk potentiële kandidaten te bereiken, werkt het SFTL nauw samen met het opleidingsfonds voor uitzendkrachten Travi.
Elke potentiële kandidaat krijgt persoonlijke begeleiding door het team van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek, op basis van zijn of haar beroepssituatie en vaardigheden. De consultants van SFTL werken op maat van elk profiel, zodat geen enkele potentiële kandidaat aan de kant van de weg blijft staan. Iedereen die dit avontuur wenst aan te gaan, kan terecht op de website avontuurlijkejobs.be.
Bron: SFTL
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!