Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?


Lege kilometers blijven een dure pijnpost
Droppr-platform vult lege laadmeters
Onderbenutte laadruimte in vracht- en bestelwagens bezorgt transporteurs jaarlijks stevige kosten. Voertuigen rijden nog te vaak halfvol, met verlies aan brandstof, tijd en capaciteit als gevolg. Lennert Moens en Sanjay Aerts, twee ondernemers met een stevige achtergrond in de transportsector, ontwikkelden daarom Droppr. Dit is een digitaal verzendplatform dat transporteurs helpt om lege laadmeters optimaal te benutten door automatisch openstaande zendingen in de buurt te signaleren. Wat leidt tot een hogere beladingsgraad en meer winst per kilometer.
Lennert en Sanjay zagen in hun vorige functies hoe moeilijk het is om kleinere ladingen efficiënt te koppelen aan bestaande ritten. Zeker voor KMO’s, die vaak maar één of enkele paletten versturen, liggen de prijzen hoog en is het aanbod beperkt. Anderzijds rijden veel regionale transporteurs met vrije ruimte rond, gewoon omdat ze de vraag niet op tijd bereiken. “De inefficiëntie is zorgwekkend,” vertellen ze. “Zowel transporteurs als verladers gaven aan dat er behoefte is aan een neutraal platform dat vraag en aanbod snel en slim op elkaar afstemmen, zonder de controle uit handen te geven.”
Recordfaillissementen in de sector
Tegelijkertijd kampt de Belgische transportsector met een ongezien zware periode: in de eerste maanden van 2025 gingen maar liefst 209 transportbedrijven met vervoersvergunning failliet. Deze moeilijke situatie benadrukt de nood aan slimme oplossingen die de marges verhogen, ritten efficiënter benutten en de financiële druk op kleine en middelgrote transporteurs verlichten.
Hoe Droppr werkt
Droppr wil een neutraal digitaal platform zijn dat verzenders verbindt met transporteurs die nog plaats hebben op hun ritten. De technologie achter het systeem matcht enerzijds de zendingen op basis van route, tijdstip en laadeenheden. Daarnaast biedt het automatische tariefberekening, met vaste prijzen, aan op basis van objectieve parameters. Zo krijgen verzenders een eerlijke prijs, en transporteurs kunnen hun voertuigen efficiënter inzetten zonder aparte omwegen of tijdverlies.
De transporteur blijft aan het stuur
Wat Droppr echt onderscheidt, is dat de transporteur de touwtjes in handen houdt. Hij bepaalt zelf waar en wanneer hij actief is, met welk type voertuig, en welke soorten zendingen hij wenst te vervoeren — van standaardpallets tot ADR-goederen. Het platform stuurt alleen opdrachten die binnen die vooraf ingestelde voorkeuren vallen. De transporteur beslist vervolgens zelf of hij een zending aanvaardt.
Duidelijke tarieven, zonder gedoe
Droppr werkt met een transparant en vast prijsmodel. Elke zending is vooraf voorzien van een berekend tarief, op basis van afstand, volume en tijdvenster. Je ziet meteen of een opdracht past binnen jouw route en winstverwachting. Daarbovenop is het platform vrij toegankelijk: er zijn geen abonnementskosten of verborgen tarieven. Je kan routes aanmaken, simuleren en automatisch laten matchen met beschikbare zendingen. Pas nadien bepaal je zelf of je de opdracht wil aanvaarden. Zo wil men de applicatie laagdrempelig houden, vooral voor kleinere vervoerders die hun planning scherp willen houden.
Start in logistieke hotspot
Droppr gaat van start met een testfase in de regio Groot-Antwerpen en Mechelen, een zone met hoge logistieke densiteit. Gedurende drie maanden wordt het platform in de praktijk getest, met feedback van zowel transporteurs als verzenders. Momenteel zoekt Droppr nog lokale transporteurs met bestelwagens, bakwagens of vrachtwagens tot 12 ton en verladers uit de regio die regelmatig zendingen willen versturen aan eerlijke tarieven. Aanmelden voor de testfase kan via www.droppr.be
Naar een duurzamer transportmodel
Droppr mikt op meer dan winstoptimalisatie voor de transporteurs. Door bestaande ritten beter te benutten, vermindert het platform het aantal lege kilometers, wat rechtstreeks leidt tot lagere CO₂-uitstoot per tonkilometer. In een sector die steeds meer onder druk staat om duurzaam te presteren, is dit geen overbodige luxe maar een noodzaak.

Edito | Klinken op de (na)zomer!
Terwijl je dit leest, is het jaar 2025 alweer halfweg. Een moment van reflectie, zou je denken, maar voor een echte balans is het nog wat vroeg. De Vlaamse regering moet qua realisaties nog op kruissnelheid komen en bij de nieuwe federale regering is het als sector wachten op initiatieven rond relancemaatregelen, flexi-jobs en administratieve vereenvoudiging.
Stilzitten en afwachten staan echter niet in het woordenboek van TLV. We trokken de voorbije maanden aan de mouw van kabinetten en hadden heel wat gesprekken met parlementsleden, lokale politici en andere stakeholders. We kaartten de knelpunten in onze sector aan, klaagden de administratieve rompslomp aan en deelden gerichte suggesties voor verbetering.
Nu de zomerperiode er is, willen we echten ook kijken naar ontspanning. De boog kan immers niet altijd gespannen staan. Daarom nodigen we jullie met veel plezier uit voor een zomers hoogtepunt: het TLV Zomercafé op 7 september!
Op het sfeervolle domein Aplaya in Aalbeke willen we in een gezellige kader bijbabbelen met al onze leden. De zon is alvast besteld! We zorgen voor lekker eten en er is animatie voor jong en minder jong.
We hopen jullie massaal te mogen verwelkomen! Het TLV Zomercafé is de ideale plek om te praten over ditjes en datjes, zowel met jullie collega-vervoerders als de TLV-medewerkers. Maar we willen uiteraard jullie bekommernissen niet uit de weg gaan. Heb je iets anders waarover je ons graag wil spreken? We zullen er zijn!
Dus: schrijf je vandaag nog in voor het TLV Zomercafé. Laat ons samen genieten van de laatste zomermaand – en de toekomst vormgeven. Het TLV-team kijkt er nu al naar uit.
Tot dan!

Terug naar school....
We durven het aan. In de zomervakantie al beginnen over school. Maar niet zonder reden! Het chauffeurstekort blijft een groot probleem voor de werkgevers. De instroom is onvoldoende om de generatie chauffeurs die met pensioen gaat de komende jaren op te vangen.
Hoog tijd dus om de instroomkanalen via de scholen in de kijker te zetten!
In Vlaanderen kunnen jongeren vanaf het 5de middelbaar de opleiding tot vrachtwagenchauffeur volgen in zeven scholen, verspreid over alle Vlaamse provincies. Vanaf het schooljaar 2025-2026 komt er nog een achtste school bij, in Dendermonde. Ook in Wallonië bestaat de opleiding. Instappen is daar al mogelijk vanaf het 4de middelbaar. In totaal zullen er in het schooljaar 2025-2026 13 scholen in België zijn die de opleiding aanbieden.
Naast een uitgebreid theoriegedeelte, leren de jongeren uiteraard ook alle aspecten van rijden met een vrachtwagen en dit met verschillende voertuigcombinaties, van vrachtwagen tot een vrachtwagen-aanhangwagencombinatie. De opleiding wordt ondersteund door het SFTL, die onder meer de voertuigen ter beschikking stelt van de scholen.
De jongeren die uitstromen uit deze afstudeerrichting, zijn goed opgeleide en super gemotiveerde vrachtwagenchauffeurs, die er vaak al jaren van droomden om chauffeur te worden.
Om meer jongeren aan te trekken, werd in het voorjaar een grootschalige promocampagne gelanceerd, specifiek gericht op jongeren. Deze campagne werd dan ook gevoerd op de sociale mediakanalen waarop jongeren hoofdzakelijk actief zijn, zoals TikTok en Snapchat.
Volwassenenonderwijs
Ook wie de middelbare school verlaten heeft maar ervan droomt om vrachtwagenchauffeur te worden, kan in het onderwijs terecht. In Vlaanderen bieden zes scholen de opleiding tot vrachtwagenchauffeur aan in het volwassenenonderwijs. Deze opleiding beslaat één schooljaar. In de meeste van de zes scholen start de opleiding in de eerste helft van september tot en met midden juni.
Naast de scholen, zijn er ook nog andere projecten om het beroep van vrachtwagenchauffeur te leren. Je vindt alle info op www.avontuurlijkejobs.be.
De zomervakantie is voor velen het moment om te reflecteren over de toekomst. Ken je iemand met interesse om vrachtwagenchauffeur te worden? Verwijs hen dan zeker door naar de juiste kanalen.

Centrale applicatie voor toegangsbeperkingen
Citerra wil versnippering tegengaan
Vandaag wordt informatie van verschillende gereglementeerde zones binnen een stad helemaal niet of erg versnipperd aangeboden. Voor transportondernemingen is dit erg onoverzichtelijk. Planners moeten zelf op zoek gaan naar wat er waar geldt en waar ze al dan niet noodzakelijke toelatingen moeten aanvragen. Het Citerra-project wil hiervoor een oplossing bieden. TLV zet de schouders onder het vervolgtraject.
Citerra staat voor City Environment Regulations and Rights for Access. Dit project werd opgezet door Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en Stad Antwerpen om een antwoord te bieden aan de uitdaging dat informatie van verschillende gereglementeerde zones binnen steden niet of erg versnipperd aangeboden worden. Het herhaaldelijk moeten invullen van (voertuig)gegevens leidt vaak tot frustraties. Het ontbreken van een centraal systeem voor stedelijke locatiegegevens en wetgeving in specifieke zones, leidt tot inefficiëntie, verouderde informatie door handmatig werk en nodeloos veel boetes voor vervoerders die door het bos de bomen niet zien.
"Het herhaaldelijk moeten invullen van (voertuig)gegevens leidt vaak tot frustraties"
Het Citerra-project heeft meerdere doelstellingen. Eén van de ambities is om de informatie rond gebieden binnen een stad of een gemeente waar speciale reglementeringen gelden (zoals lage emissiezones, voetgangersgebieden, vrachtwagenroutes, school- en speel- of leefstraten) geautomatiseerd te ontsluiten naar een opendata platform. Bovendien wordt ook voorzien om een gecentraliseerd platform aan te bieden via hetwelk burgers en ondernemingen voor deze gebieden extra rechten kunnen aanvragen bij aangesloten steden en gemeenten.
Het project is gestart in 2023 en na 2 succesvolle haalbaarheidsstudies is TLV nu actief betrokken bij het uitwerken van de verduurzaming en opschaling van Citerra. Op basis van de meldingen, klachten en ervaringen van onze leden willen we onze inzichten en verwachtingen delen om het systeem verder vorm te geven. Daarnaast wordt in dit vervolgtraject ook onderzocht hoe de oplossing levensvatbaar kan worden gemaakt en opgeschaald naar heel Vlaanderen. (frederic@tlv.be)

TLV ondersteunt wellbeing campagne
Er bestaat geen enkele twijfel over: een goed uitgeruste chauffeur is een veilige chauffeur! Om dat te bereiken, moet de infrastructuur uiteraard ook mee. Er zijn sowieso parkeerplaatsen te kort. En op de parkings die er zijn, is de accommodatie vaak ontoereikend of helemaal afwezig. En dan hebben we het aspect veiligheid nog niet aangehaald.
Vrachtwagenchauffeurs zijn een onmisbare schakel in de economie. Uit een Europese studie blijkt dat heel wat chauffeurs zich, zelfs op beveiligde parkings, onveilig voelen. Bij vrouwelijke bestuurders is dat gevoel nog groter. Mede hierdoor haken heel wat chauffeurs af.
Om bij te dragen tot een grotere bewustwording op Europees niveau heeft Esporg een wellbeing-campagne opgestart voor professionele vrachtwagenchauffeurs. Omdat we bij TLV het belang van een goed uitgeruste chauffeur mee wil onderstrepen, ondersteunen we deze campagne dan ook met veel plezier!
Krachtlijnen
Uit studies blijkt dat 80% van de professionele chauffeurs af te rekenen heeft met overgewicht, dat 50% af te rekenen heeft met stress en 44% kampt met chronische pijnen.
Met de campagne wil Esporg, samen met alle ondertekenaars, benadrukken dat zowel mentaal welzijn als fysieke gezondheid cruciaal zijn voor chauffeurs. Dit welbevinden moet leiden tot een verhoogde weerbaarheid, productiviteit en engagement van de professionele bestuurder. En daar heeft de volledige economie baat bij!
Ook bedrijven kunnen deze campagne mee ondersteunen en op die manier de bewustwording te vergroten en mee te verspreiden naar het brede publiek!
Door in te zetten op bewustwording, door te investeren in het welzijn van de chauffeurs, door correcte informatie kunnen we met z’n allen bijdragen tot een betere en veiligere omgeving voor professionele bestuurders!
Lees hier meer over de campagne en onderteken het charter!

Edito | Transporteurs mogen de dupe niet zijn!
De voorbije weken was er in de media heel wat te doen over de schrapping van het beroep van vrachtwagenchauffeur van de lijst van midden geschoolde knelpuntberoepen, omdat er te veel misbruiken zouden zijn bij de aanvragen.
Ook wij stonden perplex en kropen meteen in de pen! Dat vrachtwagenchauffeur een knelpuntberoep is, staat immers als een paal boven water. En dat alle initiatieven om nieuwe vrachtwagenchauffeurs op te leiden onvoldoende zijn om de uitstroom op te vangen, hoeft ook geen uitleg. In een open gesprek met het kabinet van minister Demir kreeg TLV de mogelijkheid om al haar argumenten toe te lichten en werd ook het standpunt van de minister verduidelijkt.
Wat blijkt? De kwalificatie ‘vrachtwagenchauffeur’ wordt misbruikt in andere sectoren om niet-EU onderdanen naar België te halen, die hier niet eens als chauffeur werken. Maar daar mag de transportsector niet de dupe van zijn! Laat ons dan ook samen naar een oplossing zoeken, zodat transportbedrijven wel nog een single permit kunnen aanvragen via de knelpuntberoepenlijst. De rechtstreekse instroom van niet-EU onderdanen bemoeilijken zal immers de deur openzetten voor schimmige constructies met vanuit het buitenland gedetacheerde derdelanders, die veel moeilijker te controleren zijn.
Want laat het duidelijk zijn. Een niet-EU onderdaan die hier via een single permit werkt, werkt aan Belgische loonvoorwaarden. En uit een studie met Liantis blijkt dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur wel degelijk een mooi brutoloon geniet. Daarnaast bieden heel wat werkgevers extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, contractuele premies, tot soms zelfs een bedrijfswagen.
We moeten echter toegeven dat er ook negatieve aspecten zijn, waardoor de job minder aantrekkelijk wordt. De behandeling van chauffeurs op veel laad– en losplaatsen laat te wensen over, de sanitaire faciliteiten zijn op veel locaties ondermaats of ontbreken helemaal en de capaciteitstekorten op de snelwegparkings raken ook niet opgelost. Laat ons dan ook als maatschappij onze verantwoordelijkheid nemen. Want zonder transport, geen brood op ons bord!

Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!