Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?


Rapporteren over duurzaamheid
Niet enkel voor de grote bedrijven!
In het kader van de Europese Green Deal werd in januari 2023 de Europese duurzaam-heidsrichtlijn CSRD (Corporate Sustainable Reporting Directive) gepubliceerd. De lidstaten moeten deze richtlijn omzetten in nationale wetgeving tegen uiterlijk 6 juli 2024.
België is hier alvast volop mee bezig.
Deze nieuwe wetgeving zal bedrijven verplichten om te rapporteren over milieu, sociaal klimaat en goed bestuur. Niet ieder bedrijf zal rechtstreeks moeten rapporteren. De richtlijn is van toepassing op grote bedrijven die voldoen aan twee van de drie criteria: 250 werknemers; € 50 miljoen omzet; € 25 miljoen balanstotaal.
Maar dat betekent niet dat kmo’s de impact van de wetgeving niet zullen voelen. Bedrijven die verplicht worden tot rapportering, zullen moeten rapporteren over hun volledige waardeketen. Zij zullen hun onderaannemers, o.a. diegenen die instaan voor het transport van hun goederen, ook vragen om te rapporteren. Onrechtstreeks zullen dus heel wat kmo’s ook aan een rapportageverplichting moeten voldoen.
Waarover rapporteren?
Ondernemingen zullen verslag moeten uitbrengen over materiële duurzaamheidsthema’s, die significant zijn voor hun bedrijf. Bij de keuze van de thema’s waarover moet gerapporteerd worden, moet rekening gehouden worden met twee elementen: enerzijds de impact van het bedrijf op de omgeving, maar anderzijds ook van de omgeving op het bedrijf. Zo zal een bedrijf ook moeten kijken of hun leveranciers goed scoren op gebied van duurzaamheid. Het begrip ‘duurzaamheid’ wordt ruim bekeken. In de transportsector zal de CO2-uitstoot uiteraard een thema zijn, maar er is meer dan dat. Ook topics zoals afvalbeheer, watergebruik, werkuren, gezonde en veilige werkomgeving, eerlijke prijzen... kunnen een item in de rapportage zijn.
De rapportage kan verlopen via vooraf opgestelde standaarden. Voor bedrijven die rechtstreeks onderworpen zijn aan de duurzaamheidsrapportage bestaan al standaarden. Momenteel worden vrijwillige standaarden opgemaakt die eventueel kunnen gebruikt worden door bedrijven die moeten rapporteren voor hun opdrachtgevers.
Voordelen voor de kmo?
De rapporteringsverplichting zal zorgen voor heel wat administratieve formaliteiten voor de betrokken ondernemingen. Maar kmo’s die aan de slag gaan met de verplichting zullen hier ook de voordelen van plukken: ze zullen als aantrekkelijker beschouwd worden (ook bij de consument), ze zullen mogelijks beter beoordeeld worden bij de toekenning van financiering. Want ook banken zullen bij hun kredietverlening meer en meer rekening houden met duurzaamheid. Ondernemingen die nadenken over duurzaamheid, zullen op termijn ook vaak kostenbesparend kunnen werken.
Hoe begin je eraan?
Een onderneming moet eerst zijn prioriteiten bepalen: welke topics in kader van duurzaamheid zijn van belang voor de onderneming. Vervolgens bepaal je het beleid, de maatstaven en de doelen die je wil bereiken, vb het verminderen van de CO2-uitstoot.
Daarna moeten de data verzameld worden (vb. via IT, boekhouding, preventie-adviseur).
Daarna moeten actieplannen opgemaakt en uitgevoerd worden zoals opleiding voor het personeel. Dit alles resulteert dan uiteindelijk in de opmaak van een verslag, al dan niet volgens een bepaalde vooraf vastgelegde standaard.
Momenteel is er nog onvoldoende informatie of modellen om de rapportering al op te maken. TLV volgt de ontwikkelingen op de voet, zodat we onze leden in de toekomst zo goed mogelijk kunnen bijstaan.
Oproep!
Kreeg je van je opdrachtgever al de vraag om te rapporteren? Bezorg ons de vragenlijst zodat we kunnen oplijsten welke informatie opdrachtgevers bij de transportbedrijven zullen opvragen.

Verplichte vervoersvergunning
Verplichte vervoersvergunning
De afgelopen weken hebben we regelmatig de vraag gekregen of het klopt dat je een vervoersvergunning nodig hebt wanneer het nuttig laadvermogen minder dan 500 kilogram bedraagt.
Als gevolg van een wetswijziging in alle gewesten (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) is het perfect mogelijk dat je met een nuttig laadvermogen van minder dan 500 kilogram over een vervoersvergunning zal moeten beschikken.
Aangepaste uitzondering
Vroeger had je geen vervoersvergunning nodig wanneer het nuttig laadvermogen minder dan 500 kilogram was.
Deze uitzondering is evenwel gewijzigd en wordt nu als volgt geformuleerd: Je hebt geen vervoersvergunning nodig wanneer het voertuig aan volgende cumulatieve voorwaarden voldoet:
- Het nuttig laadvermogen bedraagt niet meer dan 500 kilogram EN
- De MTM van het voertuig bedraagt niet meer dan 2,5 ton.
Van zodra dat het voertuig niet aan één van de twee voorwaarden voldoet, zal je voor dit voertuig over een vervoersvergunning moeten beschikken. Dit heeft tot gevolg dat veel bestelwagens nu wel onder de verplichting van de vervoersvergunning vallen.
Transberru
Elk voertuig waarmee je vervoer voor rekening van derden verricht (goederen- of personenvervoer) moet geregistreerd zijn in het nationaal register van wegvervoerondernemingen. Controleer dus regelmatig of alle voertuigen waarmee je dit vervoer verricht in het systeem geregistreerd staan.
Boete
Het rondrijden zonder vergunning, zonder dat het voertuig geregistreerd is en/of het weigeren de vergunning te tonen, wordt gesanctioneerd met boetes van 55 euro tot 3.960 euro.
Zo bedraagt de boete 1.500 euro wanneer er geen vergunning aanwezig is in het voertuig en het bestaan van een vergunning voor het voertuig ook niet aangetoond kan worden.

Vergroening investeringsaftrek voor bedrijven
De regering-De Croo heeft een akkoord bereikt over de vergroening van de investeringsaftrek voor bedrijven. De basisaftrek voor zelfstandigen en kmo's stijgt van acht naar tien procent.
De investeringsaftrek kent vandaag wisselende tarieven en voorwaarden die niet meer stroken met de realiteit. De lijsten met groene investeringen die in aanmerking komen voor aftrek zullen in de toekomst daarom driejaarlijks worden geactualiseerd omdat de technologische vooruitgang zo snel gaat. De bestaande regels worden op drie vlakken gewijzigd. De federale regering wil zo bedrijven op de meest actuele manier steunen in de verduurzaming van hun processen.
De basisaftrek voor eenmanszaken en kmo's, die geldt voor investeringen in zaken als gebouwen, machines of transportmiddelen, stijgt van acht naar tien procent. De basisaftrek kan verhoogd worden met nog eens tien procent voor digitale investeringen op het vlak van facturatie, klantenrelatiebeheer, e-commerce en cyberveiligheid. Daarnaast komt er een nieuwe thematische aftrek voor groene investeringen van 40 procent voor eenmanszaken en kmo’s en van 30 procent voor grotere bedrijven. Vier types investeringen komen daarvoor in aanmerking: efficiënt energieverbruik en hernieuwbare energie, emissievrije vervoersmiddelen zoals elektrische bestel- en vrachtwagens, andere milieuvriendelijke investeringen zoals zuinigere watersystemen, en groene digitale investeringen, zoals software die het energieverbruik monitort.
Vracht- en bestelwagens op fossiele brandstoffen zouden ook nog niet uitgesloten worden van het basistarief omdat de groene alternatieven nog altijd een stuk meer kosten.

Hoopvol naar een jaar vol uitdagingen!

Filip Heeze, zaakvoerder
Hoe kijk je terug op 2023?
Begin 2023 begaven we ons in de flow van het “boerenjaar” 2022. Ook de grote loonkostverhoging werd doorgerekend en algemeen aanvaard. Gezien het feit dat er veel faillissementen waren in de eerste helft van 2023, mochten we niet klagen over onze eerste jaarhelft. De transporten verliepen vrij vlot. De Duitse industrie kende verre van zijn beste jaar en als vanzelfsprekend kwam dit onze sector niet ten goede. Onze activiteiten zijn vooral Duitsland-gericht en begin september voelden we toch al een terugval bij de import. Dit is de laatste maanden niet verbeterd.
Als klap op de vuurpijl was er reeds in het voorjaar de melding van een eenzijdige zware Duitse tolverhoging vanaf 1 december 2023, waar – zoals te verwachten - niet van werd afgeweken. Deze tolverhoging neemt voor ons ook elke vorm van verdere inflatierecuperatie weg. De afgelopen weken waar dan ook vol onderhandelingen. De marges van alle transportbedrijven komen onder druk dus kunnen we niet anders dan doorrekenen.
Kortom, 2023 was een jaar met veel kostenverhogingen en andere uitdagingen. Maar ondanks deze opdoffers verdienen onze werknemers toch weer een pluim voor het geleverde werk. Samen hebben we al bij al toch de vruchten kunnen plukken van opnieuw een jaar hard werken.
Wat verwacht je van 2024?
De normalisatie van de overdrive van prijzen in 2022 is nog niet helemaal rond. Nog steeds zijn onderdelen niet vlot beschikbaar en zijn trucks zeer duur. Als bescheiden transportfirma hebben we hier weinig tot geen invloed op, dus moeten we het maar pikken. Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat de vraag naar trucks hoog blijft aan de huidige prijzen. Voor mijn part is het wachten op prijsdalingen van het materiaal. Niet uit gierigheid, maar voor een stuk uit protest tegen deze abnormale bedragen.
De economische vooruitzichten voor het nieuwe jaar zijn voorzichtig positief, maar mijn verwachting is dat de stijgende kosten nog geen verleden tijd zullen zijn. Daarom deze wens: mag 2024 een “gewoon” jaar worden asjeblieft? Zonder kostenuitschieters zodat we eens gewoon ons werk kunnen doen en klanten bedienen? Zodat iedereen gerust kan consumeren en wij dit met plezier vervoeren?
Na een economische crisis, een coronacrisis, een prijzenexplosie of wat dan ook, krijg ik het gevoel dat we nu toch al heel veel hebben doorstaan om onze veerkracht te testen. Keer op keer hebben we getoond dat het lukt.
Elke dag opnieuw blijft onze job een uitdaging om rendabel te blijven, dat zal in 2024 niet anders zijn. Rendabel blijven en een mooi resultaat neerzetten is natuurlijk van levensbelang, maar bij Transheeze zijn er ook nog andere zaken die tellen. We hopen op een stabiel jaar met veel lachende gezichten. Tevreden klanten en tevreden werknemers. Als we dat bereikt hebben, is ons jaar geslaagd! Samen kijken we uit naar een vruchtbaar 2024 en wensen we alle sectorgenoten veel succes toe!

Marius en Florin Picus, zaakvoerders
Hoe kijk je terug op 2023?
Het was een moeilijker jaar dan 2022. Als kleine speler, met maar twee trucks, is het de kunst om de kosten zo laag mogelijk te houden en te zorgen dat het rollend materieel elke dag productief is. Verbruik, onderhoudskosten en de verzekeringsstatistiek onder controle houden zijn elke dag in het congesterende België een hele uitdaging. De voortdurende stijging van diverse kosten, die je als onderaannemer niet altijd onmiddellijk kan doorrekenen, wegen zwaar en direct op de resultaten.
Wat verwacht je van 2024?
We zijn bezig om onze tweede trekker ook uit te rusten met een PTO-oliepomp. Op deze manier zijn we zeer flexibel inzetbaar en kunnen we zelfs met een derde chauffeur tijdens de weekenden voor de agrarische- en afvalsector met zelflossers en kippers rijden. Hopelijk blijven de dieselprijzen in 2024 op een aanvaardbaar niveau en kunnen we in de loop van het jaar onze droom, om een derde trekker te kopen, waarmaken. We blijven hoopvol en gemotiveerd.

Dirk Desoete, operations manager
Hoe kijk je terug op 2023?
2023 was een jaar met een ongewone kostenverhoging waarin we als vervoerder ons 200% moesten geven om enig resultaat te behalen. Het is moeilijk om betrouwbare en beroepsernstige mensen te vinden en er is te weinig technisch personeel bij onze leveranciers. De druk vanuit onze klanten is zeer hoog en de verwachtingen als ontzorger worden steeds groter. De overschakeling naar groene normen is bijna onbetaalbaar.
Wat verwacht je van 2024?
In 2024 wordt het quasi onmogelijk of zeer moeilijk om de kostenstijgingen door te rekenen. Er is meer personeel beschikbaar op de markt, maar het ontbreekt hen meestal aan de juiste mentaliteit, gedrevenheid en opleiding. We zullen onze goede buitenlandse dus behouden en verzorgen. We evolueren van leverancier naar partner bij onze klanten en hebben vooral de mentaliteit van de zorgsector nodig. Onze doelstelling voor 2024: groener, veiliger en minder wagens op de weg (overschaken naar LZV-combinaties).

Ben Geybels, CEO
Hoe kijk je terug op 2023?
We kozen de afgelopen jaren om ons te focussen op capaciteitsgarantie gekoppeld aan een stabiele prijsstrategie voor onze loyale klanten. Deze lange-termijn-aanpak wordt geapprecieerd en daardoor bleven ze ons in dit moeilijker jaar trouw. Het principe samen uit, samen thuis werkt voor ons het beste. Cijfermatig zien we dat de kostenstijgingen significant waren in een dalende markt.
Wat verwacht je van 2024?
Ten eerste verwachten we dat de focus op snelheid en het dynamische karakter binnen de supply chain zich onverminderd zal voortzetten. Daarnaast zal de logistieke sector verder moeten blijven investeren in duurzaamheid. Automatisering en digitalisering zullen sterker doorgedreven worden in alle aspecten van bedrijfsvoering. Hoewel AI nu nog in de kinderschoenen staat, zal het binnenkort deel uitmaken van ons dagelijks leven. Tot slot verwacht ik dat complexe vraagstukken ook in de toekomst een integraal onderdeel zullen blijven van onze business. Daarom blijven we investeren in innovatie, opleiding en kennis.

Lies Lammerant, zaakvoerder
Hoe kijk je terug op 2023?
Het afgelopen jaar was een jaar dat veel flexibiliteit heeft gevraagd op alle vlakken. Als middelgrote kmo kunnen wij gelukkig vlot inspelen op snelle veranderingen, wat meer dan ooit nodig is gebleken. Onze chauffeurs kregen zeer wispelturig rustige en drukke dagen te verwerken, wat toch weeral een extra druk zet op hun privé- en gezinsleven. Als bedrijf moesten wij nieuwe klanten binnenhalen en nog efficiënter omspringen met alle middelen, om de stijgende kosten binnen de perken te houden. Meer dan ooit is ook partnership met de klanten belangrijk geweest om dit turbulent jaar te kunnen doorkomen.
Wat verwacht je van 2024?
De zorgen over extreem stijgende kosten blijven, maar ik wil graag ook positief kijken naar de toekomst. De komende twee a drie jaren zal duurzaamheid mijn inziens een grotere rol gaan spelen in de transportstrategie van onze klanten, eveneens als hun verwachtingen naar kwaliteit en veiligheid. Wij zijn klaar om met hen in partnership te werken en die doelen te realiseren. Onze trekkers zijn HVO-ready en we stappen daar graag in mee. De rapportage en procedures rond veiligheid en kwaliteit staan in stelling, en gezien wij als transporteur van brandstoffen in het midden van de energietransitie staan, stappen wij ook mee in die verdere diversifiëring naar alternatieve transporten.

Bertrand Deny, Directeur
Hoe kijk je terug op 2023?
2023 was voor ons een jaar met zeer veel veranderingen. Het was namelijk het jaar waarin we afscheid hebben genomen van onze afdeling nationale distributie, wat toch wel een impact had op onze structuur en werking. Maar onze partner die voor ons de distributie heeft verdergezet, heeft dat perfect gedaan en we kijken dan ook uit naar de verderzetting van dit partnerschap in 2024.
Een ander positief gevolg aan deze beslissing is dat we ons nog meer dan vroeger hebben kunnen toeleggen op onze andere businessunits en verder kunnen werken hebben aan de uitbouw en de professionalisering van onze dienstverlening. Wat zich o.a. ook heeft geformaliseerd in het behalen van het Gateway2Britain certificaat in december van dit jaar.
Wat verwacht je van 2024?
We gaan verder bestendigen waar we in 2023 mee gestart zijn, namelijk het verdiepen van onze service en dienstverlening binnen onze respectievelijke BU. Waarin we nog meer dan vroeger de banden met onze klanten en partners willen gaan aanhalen, want we zijn van mening dat we in deze moeilijke tijden, misschien nog meer dan anders, schouder aan schouder met onze klanten en partners, moeten het hoofd bieden aan de uitdagingen die ons allen te wachten staan. Wat voor geen enkele organisatie makkelijk is maar misschien nog net iets uitdagender is voor een kleine organisatie. Dat het uitdagend zal zijn, daar zijn we vermoedelijk allemaal wel van overtuigd. Maar moeilijk gaat ook en juist dat houdt ons scherp en reactief en laat dat net de sterkte zijn van de logistieke sector. Maar bovenal wensen we aan iedereen een gezond en vreugdevol 2024!

D’Hooghe, zaakvoerder
Hoe kijk je terug op 2023?
Tegen de verwachtingen in en ondanks de immense loonindexering begin van het jaar, hebben we onze groei kunnen bestendigen in 2023. De nog steeds onder druk staande tarieven blijven een immens probleem in onze sector, niet alleen door buitenlandse concurrentie (vooral vanuit Nederland dan in onze niche) maar ook daar een dalende vraag naar transport.
Wat verwacht je van 2024?
Voor 2024 zijn we toch voorzichtig positief. We voeren een geplande grote investering in rollend materiaal uit (zowel vernieuwing als uitbreiding) en willen nog meer inzetten op veiligheid, kwaliteit en service. Ondanks dat we meer internationaliseren willen we ons toch nog meer gaan specialiseren. Als dat geen uitdaging is!

Edito | Verrassingen zijn niet leuk
We hebben het in de afgelopen maanden al verschillende keren gemeld: de Vlaamse regering heeft in haar wijsheid beslist om de sector nog eens extra uit te melken. Met de bedrieglijke motivering dat men een modal shift zal bereiken, worden op 1 januari 2024 bijna 700 kilometer Vlaamse wegen voortaan betalend.
Uiteraard is de echte reden voor deze beslissing dat de Vlaamse regering extra geld nodig heeft. Natuurlijk heeft TLV er fel tegen geprotesteerd samen met alle andere federaties én het hele middenveld via de Mobiliteitsraad Vlaanderen. Dat vechten blijven we zeker doen. De vaststelling dat die politici, op zowat zes maand voor de verkiezingen, met plezier een hele sector schofferen en zelfs hun schouders ophalen als ze daarop gewezen worden, is ronduit bedroevend.
De transporteur kan maar beter voorbereid zijn. Voor veel ritten stijgen de kosten heel fel door de bijkomende betolde wegen. Geen enkele vervoerder heeft de marge om die bittere pil zelf door te slikken. Als ondernemer heb je op zo’n moment geen andere keuze dan de klant een hogere prijs te laten betalen. De laatste weken van het lopende jaar zullen dan ook belangrijk zijn om met de verlader in gesprek te gaan. Wie dit niet doet, geeft zichzelf eigenlijk de garantie op elke dag verlies draaien.
Naast de hogere tolkost krijgt de vervoerder begin 2024 opnieuw het vergiftigd geschenk van de jaarlijkse loonindexering. Zelfs al is de inflatie veel lager dan een jaar geleden, toch komen er zeker hogere lonen aan. Niet vergeten dat de recordinflatie van 2022 tot op vandaag zijn sporen trekt in onze hele maatschappij. Laat je dus niet verrassen door té positieve berichten die doen uitschijnen dat de kosten niet meer zouden stijgen. En zorg er in jouw eigen belang voor dat je klant ook niet verrast is!
Lode Verkinderen
Directeur

Nieuwe Kostenstijging in 2024
Het ITLB heeft haar previsies voor de kostprijs voor volgend jaar gepubliceerd. Zoals altijd zijn deze prognoses gebaseerd op gekende elementen en ramingen berekend op basis van midden oktober verwachte ontwikkelingen. Zij zullen worden herzien en verfijnd naarmate bijkomende economische gegevens beschikbaar worden in de loop van de komende maanden.
Het ITLB verwacht dat de kosten voor algemeen nationaal vervoer volgend jaar met 5,40% zullen stijgen. Voor nationaal stukgoedvervoer zou de stijging 5,16% bedragen. Internationaal vervoer naar Frankrijk zou volgend jaar 4,92% duurder worden. Transport naar Duitsland stijgt met 4,83%. Gemiddeld genomen zou internationaal vervoer 4,79% duurder worden.
Naast de stijgende loonkost en een geschatte evolutie van de dieselprijs, wegen vooral de toenemende voertuigkosten, de uitbreiding van het tolplichtig wegennet in Vlaanderen en de indexatie van de tarieven van de kilometerheffing in Wallonië door in de verwachte evolutie. Bovenop de prognose voor nationaal vervoer komt op 1 juli 2024 ook nog de indexatie van de tarieven in Vlaanderen en Brussel. Op basis van de prognoses van het Planbureau zullen we dan uitkomen op een stijging van de tarieven in Vlaanderen van rond de 4%. Dit resulteert in een bijkomende kostenverhoging voor transport van 0,27% bovenop de prognoses.
Impact energieprijzen
Het ITLB maakt naast de algemene prognose ook berekeningen van de verwachte kostprijsevolutie zonder rekening te houden met de verwachte evolutie van de dieselprijzen. Dit geeft meteen een heel ander beeld. Zo schat men een stijging van 7,09% voor algemeen nationaal vervoer en 6,27% voor stukgoedvervoer. Vervoer naar Frankrijk zou stijgen met 6,43% en met 6,32% naar Duitsland. Het internationaal vervoer zou dan gemiddeld 6,74% duurder worden.
Evolutie 2023
Op basis van de kostprijsindices die het ITLB maandelijks publiceert, heeft TLV ook een berekening gemaakt van de evolutie van de kostprijs op 1 oktober 2023 ten opzichte van het prijsniveau op 1 december 2022. Bij het ter perse gaan waren de cijfers voor november nog niet bekend. Hieruit blijkt dat de kosten voor algemeen nationaal vervoer in oktober 9,54% hoger liggen dan op 1 december 2022. Voor nationaal stukgoedvervoer bedraagt de toename zelfs 9,94%. Voor internationaal vervoer ligt het gemiddelde iets lager met 7,53%. Uiteraard zijn de loonkosten de grote boosdoener. Ook de financiering en de kilometerheffing wegen stevig door net als de congestiekosten.
De prognoses voor de kostprijsevolutie in 2024 houden rekening met de beslissing van de federale regering uit 2021 om de accijnsteruggave voor professionele diesel gradueel te verminderen. Concreet wordt het tarief op 1 januari 2024 verlaagd van 205,0665 euro/1.000 liter naar 204,0665 euro/1.000 liter. Tijdens de laatste begrotingsronde heeft de federale regering beslist om het bedrag van de professionele diesel bijkomend een stukje te verminderen. Dit moet de schatkist zo’n 25 miljoen euro opleveren. Een rekenoefening leert ons dat we spreken over een vermindering van het terugvorderbare bedrag met ongeveer 1 eurocent per liter.

Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!