TLV magazine sprak met Tinie Verhulst van Euro Tap Rent en Joti Trans

May 6, 2024

We spraken met Tinie Verhulst, mede-zaakvoerder van Euro Tap Rent en Joti Trans over ondernemen in tijden van crisis, normen en waarden als ondernemer en hoe ze, samen met haar man (Johan Cardon), niet alleen de uitdagingen van de sector overwonnen, maar ook hoe ze samen nieuwe wegen verkend hebben.

Interview: Shannon Van den Borre en Céline Heirwegh

TLV magazine: Kan je jezelf en het bedrijf eens kort voorstellen?

Tinie Verhulst: Ik ben Tinie en samen met mijn echtgenoot Johan zijn wij zaakvoerder van onze transportfirma Joti Trans en evenementenfirma Euro Tap Rent.

Mijn rol binnen onze ondernemingen richt zich voornamelijk op het financiële aspect en het personeelsbeleid. Ik zorg ervoor dat we financieel gezond blijven en dat ons team gemotiveerd blijft. Mijn echtgenoot focust zicht op het operationele gedeelte, waarbij hij ervoor zorgt dat onze projecten efficiënt en effectief worden uitgevoerd. Samen vormen we een sterk team, met een passie voor het leveren van uitstekende service in beide sectoren.

Tinie vertelt trots over enkele zaken die ze als zaakvoerders doen om hun medewerkers tevreden te houden. Ze benadrukt ook dat woorden van appreciatie een belangrijk gegeven zijn binnen de onderneming.

TLV: Hoe zijn jullie in de transportsector terecht gekomen?

TV: Johan was een jonge twintiger wanneer hij Euro Tap Rent oprichtte 26 jaar geleden. De groei van deze onderneming is te danken aan de drankencentrale van Johan zijn ouders. De ‘goesting’ om te ondernemen kwam bij Johan nadat ouder materiaal niet meer gebruikt kon worden bij de klanten van de drankencentrale. Hij maakte er dan een nieuwe tak van door deze te verhuren aan externen.

Twaalf jaar later werd ook Joti Trans geboren. Deze onderneming is ontstaan om met alle vergunningen in orde te zijn voor ons evenementenbedrijf. Wij vervoeren ook materiaal dat eigendom is van de brouwerijen, waardoor we een vervoersvergunning moeten hebben.
Dit heb ikzelf twaalf jaar geleden behaald, en mijn echtgenoot heeft dit tijdens de coronaperiode behaald.

TLV: Wat is jullie visie op ondernemen? Welke zijn de waarden die jullie proberen uit te dragen?

TV: De waarden waar wij als ondernemers belang aan hechten zijn: kwaliteit, respect en eerlijkheid.

Wij streven altijd naar kwaliteit. Alles wat buiten gaat, moet tiptop in orde zijn. Kwantiteit is minder belangrijk dan de kwaliteit van onze producten. Het is dan ook ons uithangbord en ik merk dat dit ook voor onze klanten belangrijk is.

Als volgende waarde hebben we respect. We behandelen iedereen met respect. Onze klanten, ons team, ... Dit betekent dat we luisteren, elkaar waarderen en rekening houden met elkaar. Respect komt ook van twee kanten natuurlijk. Intern is dit zeer belangrijk. Zonder ons team zijn wij niets. In onderhandelingen met klanten merken we dat we soms meer op ons strepen moeten staan om onze eigen waarden aan de standaard te behouden, maar dat vind ik persoonlijk niet erg.

Verder is ook eerlijkheid een grote waarde. We zijn eerlijk in onze communicatie naar onze klanten én ons team. Omgekeerd verwachten we dit dan ook. Eerlijkheid stelt ons in staat om een reputatie op te bouwen als betrouwbare partner en werkgever. In een bedrijf zoals het onze, moeten we gewoon eerlijk zijn. We maken geen valse beloftes en zijn eerlijk en duidelijk naar onze klanten toe wat wel en niet kan.  

TLV: Op de website van Joti Trans lezen we dat jullie een 24/7 dienstverlening aanbieden. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie dit kunnen aanbieden? Proberen jullie je zo te onderscheiden van anderen?

TV: Dit heeft te maken met ons evenementenbedrijf. Bij depannages en defecten aan onze installaties, moeten we zo snel mogelijk in gang schieten om alles in orde te brengen. Daarvoor hebben wij techniekers van wacht in het weekend. Vroeger deed Johan dit allemaal zelf maar zoals veel mensen, hebben ook wij als ondernemers eens geproefd van een ‘normaal’ leven tijdens de coronaperiode. Erna hebben we snel besloten techniekers in te schakelen voor deze diensten.

TLV: Het grootste deel van jullie transportopdrachten zijn voor de horeca en evenementensector. Ik kan me voorstellen dat de coronaperiode zijn sporen heeft achtergelaten. Zijn jullie hier goed doorgekomen?

TV: Ons bedrijf richt zich inderdaad vooral op de evenementensector. Zo’n 85% van onze transportopdrachten zijn voor onze zusteronderneming Eurtaprent. De coronaperiode was een uitdagende tijd, maar daardoor zijn onze transportactiviteiten wel uitgebreid.

Toen ons evenementenbedrijf noodgedwongen stilviel, dwong ons dat om als ondernemers na te denken over alternatieve mogelijkheden. We vroegen ons af: ‘Wat kunnen we doen om ons team actief te houden?’.

Zo zijn we eerst gestart met rijden voor een postorderbedrijf, waarbij zowel een chauffeur als bijrijder nodig waren. Dan kwam ook het transport voor veevoeders erbij. Dieren moesten ook tijdens corona voorzien worden van eten. Ook het transport van afgedankt elektrisch materiaal is er nog bijgekomen en ten slotte het transport van ontsmettingsalcohol.

We zorgden uiteraard eerst dat we met alle vergunningen in orde zouden zijn. We hebben dan ook alle certificaten, waaronder de ADR-vergunning. Er is zelf intern een ADR-veiligheidsadviseur hiervoor. Ook voor het transport van afgedankt materiaal hebben we de nodige vergunningen.

Kortom, door corona hebben wij onze transportactiviteiten uitgebreid. Eenvoudig was het niet, maar dankzij onze flexibiliteit zijn we als volledig team sterker uit deze periode gekomen.

“We zeggen niet graag neen, we proberen het altijd wel op te lossen.”

TLV: De vergroening van de sector komt steeds hoger op de agenda van beleidsmakers. Zijn jullie bezig met duurzaamheid?

TV: Duurzaamheid is inderdaad belangrijk. We merken ook een grotere vraag naar duurzame processen bij onze klanten. We investeren in de aankoop van nieuwe voertuigen. We zijn zeker voorstander van elektrificatie van onze vloot, alleen is dit eerder een investering voor de verdere toekomst. Daarnaast hebben we ook zonnepanelen op ons bedrijfspand. We hebben ook een waterzuivering, zodat ons water gezuiverd wordt, en zo het water kunnen hergebruiken. Ook hebben we oog voor detail bij het scheiden van afval zoals papier, plastic, isolatie, afgedankt elektronisch afval, GFT, enzovoort. Zo wordt de hoeveelheid afval die naar de stortplaats gaat ook verminderd.

TLV: Wat is voor het bedrijf vandaag de grootste uitdaging?

TV: Het vinden en behouden van gekwalificeerd personeel blijft een uitdaging. Dan spreken we vooral over chauffeurs en technisch personeel. Onze chauffeurs zijn ook een uithangbord. Daarom zijn we wel zeer streng om de juiste kandidaat te vinden. Niet zomaar iedereen kan bij ons beginnen. Wij zijn selectief, omdat het contact met de klant van uiterst belang is. De persoonlijke uitstraling en sterke communicatie zijn twee belangrijke aspecten voor potentiële kandidaten. In onze sector en in ons bedrijf is de functie niet alleen ‘chauffeur’ zijn. Communicatie met de klant gebeurt veel en is dus ook belangrijk. Nauwkeurigheid is een volgend belangrijk puntje. Onze documenten moeten met oog voor detail en correctheid ingevuld worden.

Wij proberen personeel aan te trekken door veelzijdige functies en verschillende statuten open te stellen. We hebben bijvoorbeeld een collega vandaag die gestart is als jobstudent en zo via IBO en interne opleiding doorgestroomd is naar een voltijdse functie.

TLV: Noem één belangrijke les die je als ondernemer geleerd hebt.

OF noem één noemenswaardig moment als ondernemer die je nooit zal vergeten.

TV: Er is een specifiek moment dat ik nooit zal vergeten. Het was vrijdag 13 maart 2020, de periode wanneer het coronavirus uitbrak. We waren toen verplicht om tegen ons team te zeggen dat ze vanaf maandag voorlopig niet meer konden komen. Dit deed ongelooflijk veel pijn. Deze crisis heeft ons laten zien hoe snel de zaken kunnen veranderen, en hoe kwetsbaar we zijn. Er was heel wat onzekerheid. In één oogwenk stonden we voor ongekende uitdagingen, waarbij onze bedrijfsactiviteit volledig tot stilstand kwam. Ik heb snel geschakeld in het financiële voordeel van onze onderneming. Alle onnodige kosten werden onmiddellijk geschrapt en stopgezet. Denk maar aan verzekeringen, elektriciteit, enzovoort. Deze periode was voor mij persoonlijk heel zwaar. Ik ben mezelf echt tegengekomen. Het was een test voor mijn veerkracht en creativiteit als ondernemer. Ik geloof wel dat ik er sterker ben uitgekomen.

Er is gelukkig ook een mooie wending aan dit verhaal, in de coronaperiode hebben we onze kantoorhond Tito verwelkomt in ons gezin.  We hadden veel tijd om te wandelen en Tito heeft ons geholpen door deze zware periode.

TLV: Wat vind je het leukst aan je job en de sector?

TV: Het meest boeiende aan mijn rol als zaakvoerder van een transportfirma is de uitdaging om onze financiële gezondheid te waarborgen. Daarnaast ook ons personeel motiveren. Onze medewerkers zijn het hart van ons bedrijf. Erkenning van hun harde werk is voor mij een must.  

We rijden bijvoorbeeld ook nooit onder de prijs. Dat is ons principe. Wanneer klanten niet betalen, stoppen we de samenwerking. We hanteren soms zelf een voorafbetaling om financiële zekerheid te garanderen.

Ik ben ervan overtuigd dat we hierdoor ook een sterke en gezonde onderneming zijn. We hebben een reputatie kunnen opbouwen van hoge kwaliteit en goede service waardoor we vandaag aan deze financiële principes kunnen vasthouden.  

TLV: Hoe helpt TLV jouw bedrijf?

TV: TLV houdt ons op de hoogte van relevante wetgeving. Hun lobbywerk verzekert dat onze belangen vertegenwoordigd worden op politiek niveau. Ze staan ook altijd klaar om snel antwoord te geven op onze vragen. Wanneer ik raad vraag aan TLV krijg ik dezelfde dag ook antwoord. Ik ben dan ook heel tevreden over de dienstverlening.

Ook interessant

Interviews
TLV

De structurele knelpunteconomie krijg je niet zomaar opgelost

TLV

Edito | Daar is de nieuwe TLV!

Interviews
TLV

Een blik in het leven van beroepschauffeur Patrick

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!