Edito | Transporteurs mogen de dupe niet zijn!

June 5, 2025

De voorbije weken was er in de media heel wat te doen over de schrapping van het beroep van vrachtwagenchauffeur van de lijst van midden geschoolde knelpuntberoepen, omdat er te veel misbruiken zouden zijn bij de aanvragen.  

Ook wij stonden perplex en kropen meteen in de pen! Dat vrachtwagenchauffeur een knelpuntberoep is, staat immers als een paal boven water. En dat alle initiatieven om nieuwe vrachtwagenchauffeurs op te leiden onvoldoende zijn om de uitstroom op te vangen, hoeft ook geen uitleg. In een open gesprek met het kabinet van minister Demir kreeg TLV de mogelijkheid om al haar argumenten toe te lichten en werd ook het standpunt van de minister verduidelijkt.

Wat blijkt? De kwalificatie ‘vrachtwagenchauffeur’ wordt misbruikt in andere sectoren om niet-EU onderdanen naar België te halen, die hier niet eens als chauffeur werken. Maar daar mag de transportsector niet de dupe van zijn! Laat ons dan ook samen naar een oplossing zoeken, zodat transportbedrijven wel nog een single permit kunnen aanvragen via de knelpuntberoepenlijst. De rechtstreekse instroom van niet-EU onderdanen bemoeilijken zal immers de deur openzetten voor schimmige constructies met vanuit het buitenland gedetacheerde derdelanders, die veel moeilijker te controleren zijn.

Want laat het duidelijk zijn. Een niet-EU onderdaan die hier via een single permit werkt, werkt aan Belgische loonvoorwaarden. En uit een studie met Liantis blijkt dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur wel degelijk een mooi brutoloon geniet. Daarnaast bieden heel wat werkgevers extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, contractuele premies, tot soms zelfs een bedrijfswagen.

We moeten echter toegeven dat er ook negatieve aspecten zijn, waardoor de job minder aantrekkelijk wordt. De behandeling van chauffeurs op veel laad– en losplaatsen laat te wensen over, de sanitaire faciliteiten zijn op veel locaties ondermaats of ontbreken helemaal en de capaciteitstekorten op de snelwegparkings raken ook niet opgelost. Laat ons dan ook als maatschappij onze verantwoordelijkheid nemen. Want zonder transport, geen brood op ons bord!

Ook interessant

TLV

Edito | TLV voor het goede doel

Onderweg
TLV

TLV-OBU nu al geselecteerd voor Nederlandse kilometerheffing

TLV
Personeel en arbeid

Lobbywerk TLV met resultaat

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!