Lege kilometers blijven een dure pijnpost

July 22, 2025

Droppr-platform vult lege laadmeters

Onderbenutte laadruimte in vracht- en bestelwagens bezorgt transporteurs jaarlijks stevige kosten. Voertuigen rijden nog te vaak halfvol, met verlies aan brandstof, tijd en capaciteit als gevolg. Lennert Moens en Sanjay Aerts, twee ondernemers met een stevige achtergrond in de transportsector, ontwikkelden daarom Droppr. Dit is een digitaal verzendplatform dat transporteurs helpt om lege laadmeters optimaal te benutten door automatisch openstaande zendingen in de buurt te signaleren. Wat leidt tot een hogere beladingsgraad en meer winst per kilometer.

Lennert en Sanjay zagen in hun vorige functies hoe moeilijk het is om kleinere ladingen efficiënt te koppelen aan bestaande ritten. Zeker voor KMO’s, die vaak maar één of enkele paletten versturen, liggen de prijzen hoog en is het aanbod beperkt. Anderzijds rijden veel regionale transporteurs met vrije ruimte rond, gewoon omdat ze de vraag niet op tijd bereiken. “De inefficiëntie is zorgwekkend,” vertellen ze. “Zowel transporteurs als verladers gaven aan dat er behoefte is aan een neutraal platform dat vraag en aanbod snel en slim op elkaar afstemmen, zonder de controle uit handen te geven.”

Recordfaillissementen in de sector

Tegelijkertijd kampt de Belgische transportsector met een ongezien zware periode: in de eerste maanden van 2025 gingen maar liefst 209 transportbedrijven met vervoersvergunning failliet. Deze moeilijke situatie benadrukt de nood aan slimme oplossingen die de marges verhogen, ritten efficiënter benutten en de financiële druk op kleine en middelgrote transporteurs verlichten.

Hoe Droppr werkt

Droppr wil een neutraal digitaal platform zijn dat verzenders verbindt met transporteurs die nog plaats hebben op hun ritten. De technologie achter het systeem matcht enerzijds de zendingen op basis van route, tijdstip en laadeenheden. Daarnaast biedt het automatische tariefberekening, met vaste prijzen, aan op basis van objectieve parameters. Zo krijgen verzenders een eerlijke prijs, en transporteurs kunnen hun voertuigen efficiënter inzetten zonder aparte omwegen of tijdverlies.

De transporteur blijft aan het stuur

Wat Droppr echt onderscheidt, is dat de transporteur de touwtjes in handen houdt. Hij bepaalt zelf waar en wanneer hij actief is, met welk type voertuig, en welke soorten zendingen hij wenst te vervoeren — van standaardpallets tot ADR-goederen. Het platform stuurt alleen opdrachten die binnen die vooraf ingestelde voorkeuren vallen. De transporteur beslist vervolgens zelf of hij een zending aanvaardt.

Duidelijke tarieven, zonder gedoe

Droppr werkt met een transparant en vast prijsmodel. Elke zending is vooraf voorzien van een berekend tarief, op basis van afstand, volume en tijdvenster. Je ziet meteen of een opdracht past binnen jouw route en winstverwachting. Daarbovenop is het platform vrij toegankelijk: er zijn geen abonnementskosten of verborgen tarieven. Je kan routes aanmaken, simuleren en automatisch laten matchen met beschikbare zendingen. Pas nadien bepaal je zelf of je de opdracht wil aanvaarden. Zo wil men de applicatie laagdrempelig houden, vooral voor kleinere vervoerders die hun planning scherp willen houden.

Start in logistieke hotspot

Droppr gaat van start met een testfase in de regio Groot-Antwerpen en Mechelen, een zone met hoge logistieke densiteit. Gedurende drie maanden wordt het platform in de praktijk getest, met feedback van zowel transporteurs als verzenders. Momenteel zoekt Droppr nog lokale transporteurs met bestelwagens, bakwagens of vrachtwagens tot 12 ton en verladers uit de regio die regelmatig zendingen willen versturen aan eerlijke tarieven. Aanmelden voor de testfase kan via www.droppr.be

Naar een duurzamer transportmodel

Droppr mikt op meer dan winstoptimalisatie voor de transporteurs. Door bestaande ritten beter te benutten, vermindert het platform het aantal lege kilometers, wat rechtstreeks leidt tot lagere CO₂-uitstoot per tonkilometer. In een sector die steeds meer onder druk staat om duurzaam te presteren, is dit geen overbodige luxe maar een noodzaak.

Ook interessant

Interviews
Onderneming in de kijker

Interview Transport Van Heyste

Economie
Fiscaliteit
Personeel en arbeid

Aan het werk! Het regeerakkoord toegelicht

Digitalisering
Onderneming in de kijker
Interviews

"Datadelen is een ecosysteem, waarbinnen je informatie geeft en terugkrijgt"

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!