Beheersbare groei

October 16, 2023

Wie regelmatig de E17 tussen Gent en Antwerpen neemt, heeft ongetwijfeld al het imposante gebouw van KDL gezien in Lokeren. KDL staat voor Kris De Leeneer. TLV magazine trok naar Lokeren en ontmoette er een bijzonder gedreven ondernemer.

Interview: Jan Soenen
TLV magazine: Kris De Leeneer is een relatief jonge onderneming. Kan je in enkele grote lijnen de geschiedenis schetsen van jouw bedrijf?

Kris De Leeneer: Ik ben in 2001van start gegaan met 1 vrachtwagen en 1 bestelwagen. Ik ben eerder toevallig in de transportsector beland want ik werkte bij Sidmar. Toen ik in mijn voortuin aan het werken was viel er voor mijn deur een man van zijn paard. Ik heb die man naar het ziekenhuis gebracht. Het bleek Lucien De Groote te zijn, een transporteur. We raakten aan de praat. Ik was op zoek naar een bijverdienste en vertelde hem dat ik een rijbewijs C had behaald bij het leger. Zo ben ik eerder beetje toevallig in de transportsector gerold. Ik heb mijn bijverdienste als chauffeur een kleine twee jaar gecombineerd met mijn werk op Sidmar, toen Lucien mij eerder onverwacht vroeg om zijn zaak over te nemen. Ik heb mijn kans gewaagd, want helemaal niet zo evident was. Ik kwam niet uit een milieu van zelfstandigen, ik moest krediet zien te krijgen bij de banken en ik moest de vakbekwaamheid nog behalen. Dat is gelukkig redelijk snel in orde gekomen en zo was ik vertrokken. Mijn eerste bureau was eigenlijk een stuk van de slaapkamer.

Mijn eerste klant was de Persgroep, waarvoor ik de distributie verzorgde. Een manager van de Persgroep vertrok op een bepaald moment naar pralinefabrikant Neuhaus en zo ben ik in de koeldistributie beland.

Tijdens de eerste jaren was ik zelf nog chauffeur. Toen ik de eerste chauffeur in dienst nam, heb ik onmiddellijk beslist om boordcomputers te installeren. Twee jaar na de opstart hadden wij ongeveer vijf vrachtwagens. Het was op een bepaald moment niet meer houdbaar om alles van thuis uit te doen. Iedere sollicitant moesten we in onze woonkamer ontvangen, onze server stond dag en nacht lawaai te maken op de gang boven, enz.

Wij hebben toen een stuk grond gekocht in Lebbeke en een magazijn gebouwd. Dit ging gepaard met de opstart van onze logistieke activiteiten, wat op dat moment niet zo evident was als transportbedrijf. Ik besliste om een WMS-pakket te laten ontwikkelen op maat van ons bedrijf. Onze klanten waren in staat om hun voorraden in realtime op te volgen, wat vrij revolutionair was in die periode. Zonder al echt klanten te hebben, bood onze opslagruimte plaats voor 4.000 palletplaatsen. Na zes maanden zat ons magazijn al vol. De klantenportefeuille nam constant toe en ik moest her en der op zoek naar opslagcapaciteit. Op een bepaald moment hadden we magazijnen op zeven verschillende locaties: een in eigendom, de rest in huur.

Toen de vraag naar geconditioneerde opslag kwam, zijn we verhuisd naar Dendermonde. Dat was in 2014. Daar hadden we 10.000 geconditioneerde palletplaatsen en zes laad- en loskades. Toen hebben we voor het eerst ook een bediende in dienst genomen. Ook in Dendermonde was het snel te klein en moesten we op zoek naar bijkomende capaciteit.

Enkele jaren geleden kregen we toen de mogelijkheid om hier in Lokeren te bouwen op een terrein van 4,2 hectare. Dat was in 2019. Een traditioneel magazijn van 14 meter hoog was qua duurzaamheid geen optie. Na heel wat denkwerk en heel wat overwegingen, hebben we uiteindelijk beslist om volledig de kaart van magazijnautomatisering te kiezen. Zo bouwden bij wijze van spreken twee magazijnen op elkaar, goed voor een hoogte van 28 meter en 46.000 palletplaatsen.

Ons wagenpark bestaat ondertussen uit 90 vrachtwagens en we hebben momenteel 125 mensen in dienst.

TLV: Een prachtig verhaal…

KDL: Als je er in midden in zit, besef je niet altijd welk verhaal je aan het schrijven bent. Het is alles behalve een doorsnee leven geweest. Er is wel één rode draad: keihard werken, vooruitziend zijn en goed op de centen letten. Alle vrachtwagens zijn bijvoorbeeld allemaal dezelfde. Voor toeters en bellen is er geen plaats. Alle chauffeurs rijden met hetzelfde voertuig van hetzelfde merk. Zo hou je alle vormen van jaloezie onder de chauffeurs buiten. En dit blijkt te werken, want hier is er geen sprake van een tekort aan chauffeurs, in tegendeel. Er is ook nauwelijks personeelsverloop.

Het is essentieel om jezelf te omringen met de juiste mensen, in mijn geval een managementteam, bestaande uit individuele specialisten in verschillende vakgebieden. Het is hier alles behalve de grote Kris De Leeneer-show. Zonder de juiste mensen is het totaal niet mogelijk om te groeien.

TLV: Je hebt ongetwijfeld een gigantische investering gedaan. Ondertussen kregen we te maken met Covid, een energiecrisis als gevolg van de oorlog in Oekraïne en is er nauwelijks of geen sprake van economische groei in Europa. Heeft dit je kopzorgen bezorgt?

KDL: Absoluut. Op het moment dat Covid uitbrak, hadden we net getekend voor de gronden in Lokeren. En bovendien kregen we tegenkanting van enkele buurtcomités. Dit zorgde voor enkele maanden vertraging. Corona had een impact op de economie, op de volumes en op de prijzen.

Op het moment dat we begonnen met de bouw, gingen de staalprijzen door het dak. Achteraf bekeken hadden we nog het nodige geluk, zeker als je ziet hoe de rentes ondertussen zijn geëvolueerd. We konden gelukkig ook terugvallen op een trouw klantenbestand en langlopende contracten. En we benchmarken voortdurend. Zitten we goed met onze prijzen? Hoe kijken onze klanten naar ons? Dat is allemaal nodig om rendabel te blijven. Wij zijn niet de goedkoopste maar zeker ook niet te duurste. Dit zorgt allemaal voor de nodige stabiliteit en voor een rustige groei die beheersbaar blijft.

Op de spotmarkt staan de tarieven absoluut onder druk, maar daar hebben we momenteel geen last van. Het zal je misschien verbazen, maar in de transportsector kan je nog goed je boterham verdienen op voorwaarde dat je permanent bezig bent met rendabiliteit. Zo moet je bijvoorbeeld goed beseffen dat elke lege kilometer nefast is. In dit verband zijn de planners van goudwaarde.

TLV: Wat zijn de belangrijkste speerpunten van de nieuwe vestiging? Wat maakt dit indrukwekkende gebouw met andere woorden zo uniek?

KDL: Door twee magazijnen op elkaar te bouwen, zijn we toch een beetje een trendsetter. Het laat ons toe om op een goedkopere manier te werken. De integrale automatisering van ons magazijn, heeft ons ook toegelaten om bepaalde profielen af te bouwen. Zo hebben we bijvoorbeeld geen reachtruckchauffeurs meer in dienst. Wij hebben in ons magazijn mensen in dienst die vrachtwagens laden en lossen, en dat zijn profielen die makkelijk vindbaar zijn op de arbeidsmarkt.

Door het ontwerp van ons volautomatisch magazijn, vinden er zo’n 260 à 300 palletbewegingen per uur plaats, zowel aan inkomende als aan uitgaande zijde. Het hoogtechnologisch systeem dat hierachter schuilgaat, bepaalt zelf waar de paletten een plaats moeten krijgen in het magazijn. Dit is onder meer afhankelijk van de gemiddelde doorlooptijd van de goederen in ons magazijn. Dit is artificiële intelligentie in de praktijk.

Door op één locatie te zitten, is het operationeel een stuk overzichtelijker geworden.

Dit is hier bovendien een zo goed als klimaatneutraal gebouw. Zo hebben wij bijvoorbeeld één megawatt aan zonnepanelen liggen. Onze nieuwe vestiging is ongelooflijk efficiënt geïsoleerd waardoor we nauwelijks nog energie verbruiken op ons gebouw op temperatuur te houden. De temperatuur is ons gebouw wordt constant op 16° gehouden en dat is ideaal voor onze niche, met name (hoofdzakelijk) voeding en chocolade.

Het is de bedoeling om onze Value Added Logistics meer en meer uit te bouwen. Wij werken veel met maatwerkbedrijven en via sociale tewerkstelling in onze gebouwen willen wij de goederenstromen van en naar maatwerkbedrijven tot een minimum beperken.  Als transporteur is het ons plicht om minder vrachtwagens de baan op te sturen.

Het extra stuk grond van 1,4 ha wordt momenteel gebruikt als wachtparking, maar kan op termijn worden gebruikt als extra opslagruimte.

TLV: De slogan op jouw website is ‘Logistiek, anders’. Hoe wordt dit dagdagelijks ingevuld?

KDL: Het is van in het begin ons motto geweest. Lege kilometers vermijden is daar een voorbeeld van. Een ander voorbeeld is ons eigen op maat gemaakt WMS-pakket waar ik het eerder over had.

We zijn de eerste in België om het shuttlesysteem van Stow op die schaal toe te passen. Ideaal om de ruimte optimaal te benutten. We hebben geen plaats verspild aan parking door een ondergrondse parking aan te leggen en we zijn bijvoorbeeld ook al volop bezig om samen men onze klanten na te denken over de toekomstige CO2-rapportering.

TLV: In welke mate ben je al bezig met de energietransitie van jouw wagenpark?

KDL: Ik kan je in primeur meedelen dat we in maart van volgend jaar onze eerste twee elektrische trekkers in gebruik zullen nemen. Dit gebeurt in samenwerking met één van onze klanten.

Het wordt een leerproces voor ons. We zullen niet alleen meer moeten letten op de rijtijden, maar ook op de autonomie. Dit wordt een extra uitdaging voor zowel onze planners als onze chauffeurs. Onze mensen zijn het namelijk gewoon dat ze met hun voertuig naar huis kunnen, maar dat zal minder evident worden in de toekomst omdat de voertuigen hier aan onze vestigingen moeten worden opgeladen.

TLV: KDL is een familiebedrijf. Is het moeilijker om de waarden van een familiebedrijf in stand te houden, naarmate het bedrijf groter wordt? Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?

KDL: Daar heb ik voorlopig geen last van. Ik heb het bedrijf zelf uit de grond gestampt, en de waarden die ik hanteer zijn dezelfde gebleven: respect voor de klanten, orde en netheid, stiptheid, proper houden van het materiaal, ijzeren discipline,…

Mijn beide dochters vertonen momenteel geen aanstalten om in het bedrijf te stappen, en daar heb ik totaal geen probleem mee. Laat hen hun eigen weg maar zoeken, en mocht er later interesse komen, dan zien we het wel.

Ik ben zelf nog maar 55 jaar en ben nog lang niet aan het uitbollen bij wijze van spreken. De drive is er nog altijd en ik zie dit niet snel veranderen. Ik heb zeker mijn deel van de tegenslagen gehad, maar ik ben nooit in een hoekje gekropen. Op het moment dat er zware beslissingen moesten genomen worden, heb ik dit ook gedaan.

Ik heb nog enorm veel goesting om mijn bedrijf verder uit te bouwen. Dit is mijn levenswerk en ergens zal ik het wellicht wel spijtig vinden, mocht het niet in de familie blijven. Maar daar ben in momenteel echt niet mee bezig. Ik ben fit en verzorg me goed. Aan sport doe ik niet meer, maar ik ondervind dat ondernemen eigenlijk ook een topsport is.

Ook interessant

Duurzaam transport
Interviews

"De komende jaren richten we ons vooral op elektrificatie"

Interviews

"Passie is de brandstof van de ziel"

Interviews

Trans-Europe Express wint Truck Safety Award

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!